قهوه تلخ چقدر درآمد خواهد داشت؟

اقتصاد رسانه از آن مباحثی است که هنوز در ایران جا نیفتاده. از روز اول که امیرکبیر ناف روزنامه و روزنامه‌نگاری در ایران را دولتی بست، رسانه‌ها هیچ وقت به دنبال درآمد نبودند و همیشه سهم‌خواهی از بیت‌المال بزرگترین دغدغه مالی رسانه‌ها در ایران بوده است. اما مدیریت و اقتصاد رسانه‌ها موضوعی پراهمیت در دنیای رسانه‌های امروز دنیاست. نمی‌خواهم در مورد مدیریت و اقتصاد رسانه‌ها حرف بزنم. می‌خواهم از بادهای تغییری صحبت کنم که این روزها وزیدن گرفته و شاید طوفانی شد و تغییراتی ایجاد کرد و شاید هم گرد و خاکی کردند و در دوردست‌ها محو شدند. داستان امروز من در مورد قهوه تلخ است. قبلا اینجا چیزی در مورد قهوه تلخ نوشته بودم. اما امروز می‌خواهم ببینم این سریال چه گردش مالی در بازار رسانه‌ای ایران ایجاد کرده است.

چند نسخه از سریال فروخته می‌شود؟ یک و نیم میلیون نسخه ۰۰۰ ۵۰۰ ۱

روز اول گفته می‌شود نیم میلیون نسخه از این سریال را مردم خریدند. آمار دقیق‌تری من جایی ندیدم. بیایید فرض کنیم این سریال یک و نیم میلیارد نسخه به طور متوسط در هر قسمت می‌فروشد. البته آسیبی که سر راه فروش قرار دارد این است که تب و تاب اولیه بخوابد و مردم کمتر و کمتر سریال را بخرند. حالا یعنی یا اصلا تماشای سریال را ادامه ندهند و یا این که مانند گذشته بازار قاچاق و کپی فعال شود. معمولا سریال‌های تلویزیونی در ابتدا و تا مدتی افزایش در تعداد بیننده‌ها دارند و از جایی به بعد بیننده‌ها کمتر و کمتر می‌شوند. این موضوع در مورد فیلم‌هایی که مستقیما برای پخش خانگی آماده می‌شوند و مردم بابت دیدن آنها بایستی پول پرداخت کنند حادتر است.

پس کل فروش سریال چقدر می‌شود؟ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰ ۱۱۲

اگر ۱.۵ میلیون نسخه  هر هفته را ۲۵۰۰ تومان بفروشند می‌شود ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان که در ۳۰ هفته ضرب کنیم می‌شود ۱۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کل مجموعه. البته به شرطی که فرض‌های ما نزدیک به واقعیت باشند.

درآمد آگهی‌های سریال قهوه تلخ چقدر است؟ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۱۰

درآمد آگهی در تلویزیون ارقام مشخصی دارد که بستگی به زمان پخش آگهی و محل آن دارد. این رقم را برای آگهی‌های پخش شده در سریال قهوه تلخ با حدس و گمان حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنیم.

حال برویم سراغ هزینه‌ها تا مجموع آنها را از این عدد کم کنیم و درآمد و سود نهایی را پیدا کنیم.

هزینه تولید قهوه تلخ چقدر بوه است؟ سه و نیم میلیارد تومان  ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰ ۳

بر خلاف دنیا که همه آمارهای اقتصادی روشن است باید با حدس و گمان جلو برویم. گفته می‌شود قرار بوده این سریال را تلویزیون کلا ۳.۵ میلیارد تومان بردارد که تهیه‌کنندگان زیر بار نرفتند و گفتند کار بیش از این‌ها می‌ارزد. با این حساب سریال حداقل ۳.۵ میلیارد تومان هزینه باید داشته باشد.

هزینه CD، DVD و رایت آنها چقدر است؟ ۱۰ میلیارد تومان ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۱۰

اگر فرض مرحله قبل ما صحیح باشد و برای آسان شدن محاسبات هزینه هر DVD را معادل سه CD بگیریم، در هر هفته حداقل  ۴.۵ میلیون CD نیاز داریم. سریال قرار است ۳۰ هفته پخش شود و این یعنی ۱۳۵ میلیون عدد CD. هر CD هم به قراری ۵۰ تومان می‌کند ۷.۵ میلیارد تومان پول. هزینه رایت و تکثیر ۱۳۵ میلیون CD و پِرت ماجرا را چقدر بگیریم؟ برای رُند شدن رقم نهایی این عدد را ۲.۵ میلیارد تومان می‌گیریم و به عبارتی می‌کند ۱۰ میلیارد تومان.

هزینه جوایز چقدر می‌شود؟ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵

گفته می‌شود همان آپارتمان‌های که در ساخت سریال از آنها استفاده شده را به عنوان جایزه به ملت می‌دهند. احتمالا اگر این طور باشد این هزینه در هزینه ساخت سریال هم حساب شده که این جوری یکی به نفع تهیه کننده‌ها می‌شود. این عدد هم تخمینی با خطای زیاد است.

هزینه تبلیغات این سریال چقدر می‌شود؟ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۱۰

اگر هزینه کسانی که در خود سریال تبلیغ کرده‌اند را با هزینه تبلغات خود سریال یکی بگیریم این عدد می‌شود ۱۰ میلیارد تومان. البته در زمینه اینترنتی که فقط یک سایت ساده برای سریال درست کرده‌اند که اصلا در فضای وب نتوانسته جایی برای خودش پیدا کند. با یک سرچ ساده در گوگل متوجه وضعیت اسف‌بار این سایت می‌شوید. البته مخاطبان این سریال کسانی هستند که شاید اینترنت خیلی تاثیری در انتخاب آنها نداشته باشد. اما مطمئنا در آینده نزدیک و با خوابیدن تب و تاب‌ها حضور اینترنتی سریال آن را زنده نگه خواهد داشت که به نظر نمی‌آید در این زمینه کاری کرده باشند و هر چه بوده همان تبلیغات سنتی هزینه‌بر بوده است و بس.

چقدر از فروش سریال برای مغازه‌دار است و شبکه توزیع؟ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۴۵

روی هر سریال ۷۰۰ تومان مغازه‌دار برمی‌دارد. این یعنی ۳۰ درصد کل قیمت فروش. اگر ۱۰ درصد از کل قیمت را هم برای شبکه توزیع کنار بگذاریم این رقم می‌شود ۴۵ میلیارد تومان.

خانم‌ها و آقایان!

این یعنی سود ناخالص پروژه قهوه تلخ می‌شود:  ۴۹ میلیارد تومان.

این است درآمد ریسک کردن در دنیای رسانه‌های ایران.

۱۱۲.۵+۱۰-۱۰-۵-۱۰-۴۵-۳.۵=۴۹

منابع:

همشهری دانستنیها، ویژه‌نامه دیجیتال، مهر ۸۹، صفحه ۱۵

http://ghahvetalkh.net/

http://www.jahannews.com/vdcjvhevxuqetxz.fsfu.html

http://forum.irpdf.com/thread-21411.html

http://javanemrooz.com/news/page-6807.aspx

دسته‌بندی نشده

نمایشگاه جیتکس

دوست خوبم دکتر حمید ضیایی پرور این روزها در دبی و نمایشگاه جیتکس است. پیشنهاد می کنم عکس ها و گزارش های داغ او را دنبال کنید. گزارش های او را از اینجا و اینجا و اینجا ببینید.

دسته‌بندی نشده

نقد کتاب نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی

دوشنبه این هفته (۲۶ مهر) جلسه نقد کتاب نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاهع تهران برگزار می‌شود. مترجم این کتاب دکتر نعیم بدیعی است و علاوه بر او دکتر حسین علی افخمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد مهدی منتظر قائم، دکتر تژا میرفخرایی حضور خواهند داشت.
این جلسه از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر در سالن حنانه دانشکده است. دانشکده مطالعات جهان هم در خیابان کارگر شمالی، بالاتر از جلال، خیابان شانزدهم قرار دارد.
سعی می‌کنم در این جلسه باشم.

دسته‌بندی نشده

اولین فارغ التحصیلان شریف الان کجا هستند و چه می کنند؟

این روزها اول هفته ها را در دانشکده مدیریت تهران هستم و وسط و آخر هفته ها را هم توسن. کمی عادت کردن به وضعیت دانشجویی برایم زمانبر است. محیط آکادمیک و محیط بیزینس تفاوت فراوانی با هم دارند. سعی می کنم بین این دو هماهنگی ایجاد کنم. جدای از این، آخر هفته را در جشن چهلمین سال فارغ التحصیلی دانش آموختگان دوره اول شریف بودم. کاری به محتوی برنامه و ضعف های مختلف آن ندارم. فرصتی شد برای تجدید دیدار با برخی از رفقا.

اما چند آمار جالب در مورد اولین فارغ التحصیلان شریف. در دوره اول شریف یعنی سال ۱۳۴۴ تعداد ۴۱۲ دانشجو پذیرش می شود که از این تعداد ۳۸۴ نفر فارغ التحصیل می شوند. این یعنی شریف از همان اول هم بپیچون داشته! از این تعدادی که فارغ شدند ۳۰ نفر دار فانی را وداع گفتند و خبری هم از ۸۳ تا آنها در دست نیست. می ماند ۲۷۱ نفر که از این تعداد، ۱۸۶ نفر مقیم ایران و ۸۵ نفر مقیم فرنگ هستند. آنهایی که ایران هستند ۱۴۵ نفر مقیم تهران، ۱۷ نفر اصفهان، ۶ نفر مشهد و ۱۸ نفر در باقی شهرهای ایران هستند. از این ۸۵ نفر خارج نشین هم ۵۲ نفر ساکن آمریکا، ۱۶ نفر کانادا و ۱۵ نفر بقیه در این کشورها هستند: انگلستان، سوئد، آلمان، سوئیس، استرالیا، ژاپن، امارات متحده و ترینیداد.

دانشگاه شریف در سال ۱۳۴۴ به دستور محمدرضاپهلوی و با نام آریامهر و به دست دکتر مجتهدی ایجاد شد.

این چه جور وبلاگی خواهد بود

اول دوست داشتم وب سایتی جامع در مورد مدیریت رسانه راه بیندازم و همه چیزی در مورد مدیریت رسانه را در ان بریزم. از عهده این کار بر نمی آمدم و تصمیم گرفتم وبلاگی راه بیندازم. اینجا هم می خواستم مشخص کنم که چه خواهم نوشت و چه خواهم گفت. اما احساس کردم دچار مصیبت سنگ بزرگ شده ام. چند روزی با خودم درگیر خواهم بود و همین روزها ایده ای راجع به این که اینجا چه جور جایی خواهد بود می یابم.

گفت‌وگوی همشهری جوان با حسن نمکدوست تهرانی

فایل گفت‌وگوی همشهری جوان با حسن نمکدوست تهرانی مدیر مرکز آموزش موسسه همشهری را از اینجا بخوانید. این گفت‌وگو می‌توانست بهتر از این باشد اگر گفت‌وگو کننده (مصاحبه گیر) گیر دادن به سوالی که جوابی ندارد را با گفت و گوی چالشی اشتباه نمی‌گرفت. ببخشید اگر تندم. اما حرف‌های تهرانی در مورد روزنامه‌نگاری را بخوانید و لذت ببرید. آقای تهرانی را در دروه دو روزه آموزشی موسسه آموزش همشهری دیدم و حسابی از برخورد شیرین ایشان لذت بردم.

سلام جهان!

به وردپرس خوش آمدم.‌این نخستین نوشته‌‌ی من در مدیر رسانه است. می‌توانم ویرایش یا پاکش کنم و پس از آن وبلاگ نویسی را آغاز کنم!
اما من نه ویرایشش می کنم و نه پاکش می کنم. با نام و یاد خدا شروع می کنم.
خب این هم از این!

دسته‌بندی نشده