کارگاه آموزشی سازمان ۲

در حاشیه همایش روز رسانه‌های اجتماعی کارگاه سازمان ۲.۰ برگزار خواهد شد. در این کارگاه و در ۹۰ دقیقه مخاطبان با مفاهیم سازمان ۲.۰ آشنا خواهند شد.

سازمان ۲٫۰ جزو مفاهیمی است که در ادامه موج ۲٫۰ سازی از هر مفهومی ایجاد شده است. آیا این مفهوم یک موج زودگذر است یا یک سونامی بزرگ؟ در دنیای علم و عمل کسب و کار، این سوال هنوز بی‌پاسخ مانده است. در حالی که علمای مدیریت مشغول بررسی پاسخ‌های مختلف هستند، متخصصان کسب و کار مزایای فراوان سازمان ۲٫۰ را روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما در کارگاه سازمان ۲٫۰ چه چیزهایی مرور خواهد شد: ادامه خواندن “کارگاه آموزشی سازمان ۲”

تلویزیون برنامه ندارد، رضا رشید پور خلبانی می‌کند

خلبانی در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد. خلبانان در کنار ملوانان همیشه حضوری جدی در همه صحنه‌ها داشتند. بسیاری هم از خلبانی به شهرداری رسیدند و بدشان هم نمی‌آید از آنجا با سواری به خیایان پاستور بروند.

چند وقت پیش که با دوست عزیزم رضا رشیدپور صحبت می‌کردم و گفتم برایت سخت نیست، این که زمانی در تلویزیون هر شب برنامه داشتی و حالا نیستی. نگفت آره و من فکر می‌کنم جوابش آره بود. اما گفت این روزها خلبانی می‌کنم و با خلبانی خودم را سرگرم می‌کنم. او خلبان یکی از خطوط هوایی کشور هم هست. خندیدم و فهمید که چه می‌خواهم بگویم و خودش پیش‌دستی کرد و گفت آره دیگه. الان مسافرکشی می‌کنم. ادامه خواندن “تلویزیون برنامه ندارد، رضا رشید پور خلبانی می‌کند”

اغلب اینفوگرافیک‌های مطبوعات ما شترمرغ‌اند

به اعتقاد علی قنواتی، با آنکه در سال‌های اخیر قالب اینفوگرافیک در مطبوعات ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آشنایی کافی با اصول طراحی و نگارش آن دیده نمی‌شود و کارکرد بسیاری از نمونه‌ها شبیه شترمرغ است.

علی قنواتی، مدرس کارگاه روزنامه‌نگاری دیداری که برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود به خبرنگار مهر گفت: برخی از طراحان بدون آشنایی با اصول طراحی اینفوگرافیک و بدون تعامل کافی با متن و نویسنده آن می‌خواهند از این گونه بسیار جذاب استفاده کنند، اما به صرف قطعه قطعه کردن متن و درشت نوشتن اعداد، گرافیک اطلاع‌رسان ساخته نمی‌شود. ادامه خواندن “اغلب اینفوگرافیک‌های مطبوعات ما شترمرغ‌اند”

هفتمین نشست‌ جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران

امروز غروب هفتمین نشست جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی برگزار شد و هم اکنون هم در حال برگزاری است. نوشته‌های زنده جواد افتاده را در رسانه‌های اجتماعی بخوانید.

خوشحالم که این فعالیت‌های غیردولتی و علمی با تلاش جوانان این کشور ادامه دارد و امیدوارم منشا اثر باشد. در ادامه دو تصویر را که لحظاتی پیش گرفتم مشاهده می‌کنید. ادامه خواندن “هفتمین نشست‌ جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران”

همکاری جنرال‌موتورز و منچستریونایتد برای تبلیغات خودرو و چند نکته یک مدیر رسانه

اول خبر ایسنا را بخوانید:

جنرال‌موتورز تفاهم‌نامه‌ای را به منظور تبلیغ برند شورولت خود با محبوب‌ترین باشگاه فوتبال جهان امضا کرد.

بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا اعلام کرده که از این پس برای تبلیغات محصولاتش به جای مسابقات فوتبال آمریکایی سوپربال در بازی‌های جهانی فوتبال سرمایه‌گذاری کند. ادامه خواندن “همکاری جنرال‌موتورز و منچستریونایتد برای تبلیغات خودرو و چند نکته یک مدیر رسانه”

زادگاه فساد نبود شفافیت است

هفته‌نامه آسمان در شماره ۱۶ اردیبهشت خود گفت و گویی با فرشاد مومنی در باره اقتصاد سیاسی فساد انجام داده است. بخش‌هایی از گفت و گو را انتخاب کردم و اینجا نوشتم. این‌ها را اول از همه به خودم می‌گویم بعد به مدیران در تمامی سطوح و رده‌ها، چه دولتی چه خصوصی:

یک دولت ضعیف معمولا در تنظیم رابطه خود با مردم نسبت به آزادی‌های مدنی حساسیت‌های غیرمتعارف نشان می‌دهد. ادامه خواندن “زادگاه فساد نبود شفافیت است”

باید براش بجنگی!

تن‌تن: هر چی دوست داری به من بگو. اصلا حواست هست؟ ما شکست خورده‌ایم.

کاپتان هادوک: شکست؟ خیلی‌ها هستند که دوست دارند به ما بگویند شکست خورده. ابله. بازنده. ناامید. دست و پا چلفتی. بار آخرت باشه که یه همچه‌ چیزهایی در مورد خودت می‌گی. یه حرکت اشتباه بکنی، مردن پی همون را می‌گیرند. حالی‌ت شد؟ اگر چیزی را می‌خوای، باید براش بجنگی. اگه به دیوار خودری، بالاخره باید ازش رد شی. ببین تن‌تن! تو باید این چیزها را در مورد شکست یاد بگیری. نباید اجازه بدی شکست تو را شکست بده. ادامه خواندن “باید براش بجنگی!”

روزنامه‌نگار باید از روی پرچین‌ها بپرد!

بسیار سفر کرده‌ام. شهرهای بسیاری را دیده‌ام و کلیساها، موزه‌ها، باغ‌ها، و قصرهای بسیار. این دیدارها ملغمه غریبی از احساسات و تأثرات در من برجای گذاشته است، و علی‌الخصوص این احساس شک را که در کجا باید منتظر دیدن چه چیزی باشم. احساس شک حاصل خاطرات بد نیست؛ احساس شک حاصل این است که به‌ندرت وقت آن را پیدا می‌کنم که رابطه‌ای با این شهرها برقرار کنم. هر شهری مثل یک آدم است: اگر رابطه اصیلی با آن برقرار نکنیم، فقط نامی بر جای می‌ماند، یک شکل و صورت بیرونی که خیلی زود از حافظه و خاطره‌مان می‌رود و رنگ می‌بازد. برای برقرار کردن چنین رابطه‌ای، باید بتوانیم شهر را با دقت ببینیم و شخصیت خاص و استثنایی آن را دریابیم، آن «من» شهر، روح شهر، هویت آن، و شرایط زندگی آن که در طول زمان و در عرض مکان آن پدید آمده است. پراگ شهری رازآلود و پرهیجان است که با حال و هوایش، با مخلوط غریب سه فرهنگش الهام‌بخش خلاقیت افراد بسیاری شده است. سه فرهنگی که چندین دهه، یا حتی قرن‌ها در این شهر در کنار هم می‌زیسته‌اند. ادامه خواندن “روزنامه‌نگار باید از روی پرچین‌ها بپرد!”

ماهنامه مدیریت ارتباطات دو ساله شد

نشریه در آوردن در این روزگار کار آسانی نیست. نشریه تخصصی درآوردن کار سختی است. حالا اگر این نشریه تخصصی برای فعالان ارتباطات که هر کدام استادی هستند باشد، این دیگر کاری سخت و طاقت‌فرساست. دوستان من در مدیریت ارتباطات دو سال است که این فعالیت طاقت‌فرسا را انجام می‌دهند و در چند شماره اخیر من و برخی از دوستانم فرصت همکاری با این نشریه را داشتیم. مدیریت ارتباطات در این سال‌ها حسابی رشد کرده و هر روز بهتر از دیروز شده است.

شماره آخر که تا ۴ خردا منتشر می‌شود به نظرم یکی از بهترین شماره‌های نشریه شده. از همین الان دل من تنگ شده برای خواندن بسیاری از مطالبی که از روی فهرست دیدم. مطالبی که آدم را تحریک می‌کنند به خواند‌ن‌شان.

صفحه فهرست این شماره از نشریه را می‌توانید از اینجا ببینید.

درباره اولین رویداد رسانه‌های اجتماعی که از دل رسانه‌های اجتماعی بیرون آمده است

اگر سال‌ها بعد بچه‌های ما دور هم جمع شوند و روز رسانه‌های اجتماعی را جشن بگیرند، روا نیست جشن بگیرند و نامی از جواد افتاده عزیز نبرند. ایشالا جواد عزیز که نور چشم همه بچه‌های فعال در شناخت شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی است صد سال زنده باشد و برگزاری صد و دومین دوره روز رسانه‌های اجتماعی در ایران را هم ببیند.

اما او امروز در آغاز راهی بزرگ است. راهی که در ادامه آن و سال‌ها بعد شاید به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جوری نگاه کنیم که امروز به تلگراف و تلکس نگاه می‌کنیم. به قول یکی از اساتید ارتباطات، ما بچه‌های امروز، متعلق به نسلی هستیم که مرغ را از مرغ‌فروشی به بعد دیده‌ایم. استاد عزیز ما متعلق به نسلی هستند که مرغ را از قبل‌تر از مرغ‌فروشی هم دیده‌اند. کسی چه می‌داند. شاید نسل‌های آینده مرغ را چند مرحله بعدتر از مرغ فروشی ببینند و شاید آن روز اصلا دیگر مرغی در کار نباشد و همه چیز در یک قرص مرغ خلاصه شود. مهم نیست که چه خواهد شد. مهم این است که در هر عصری مردان و زنانی هستند که کارهایی را شروع می‌کنند و جلو می‌برند؛ وگرنه کسانی که به کار نوک بزنند و بروند کنار کم نیستند. مهم این است که آهسته و پیوسته ادامه دهند. ادامه خواندن “درباره اولین رویداد رسانه‌های اجتماعی که از دل رسانه‌های اجتماعی بیرون آمده است”