من عاشق این ۳ هزار میلیون شدم!

جمعه همین چند هفته پیش بود؛ در یکی از همین جمعه‌های دلگیر که جهرمی خبرنگارها را جمع کرده بود تا حرف مهمی بزند.حرف بزند تا از خودش دفاع کند و گناه اتفاقاتی که افتاده را بیندازد گردن دیگران. او از خودش دفاع کرد و طلب جایزه، ولی مردم از خودشان می‌پرسیدند چه شده که او از خودش دفاع می‌کند. مردم تازه بعد از صحبت‌های جهرمی بود که فهمیدند چه خبر است. کار به جایی رسید که به سرعت در شهر پیچید که بزرگترین تخلف مالی تاریخ ایران (و حتی جهان) در بانک صادرات انجام شده است. آن هم در کشور ما. آن هم در دورانی که عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی نماد آن معرفی می‌شود. هنوز هم ابعاد مختلف ماجرا گنگ بود تا همین دیروز که بالاخره اژه‌ای آمد و ۱۰ گناه متخلفان را مشخص کرد. در مورد عدد تخلف، اختلاس، جعل و هر چیز دیگری که آن را بنامیم هم هنوز توافق وجود ندارد. برخی می‌گویند ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد، برخی می‌گویند هزار و ۸۰۰ میلیارد. اما آن چیزی که بیشتر در ذهن مردم مانده تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی است. فارغ از این که این عدد درست باشد و غلط، قبول کنیم که این طوری راحت‌تر می‌توان این تخلف تاریخی را به یاد سپرد. حالا چند روزی می‌شود که سایتی درست شده با نام ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دات آی آر. یعنی عالی است ایده این سایت. این سایت قرار است همه خبرهای مربوط به این ماجرا را یک جا معرفی کند. در ۵ روز گذشته این سایت حدود ۲۶ هزار تا بازدید داشته است. چند تا سایت ایرانی می‌شناسید که در ۵ روز اول خودشان به این بازدید رسیده باشند. این یعنی اگر ما هم کمی هوشمندتر رفتار کنیم و ایده‌ها را در زمان مناسب و محل مناسب به عمل تبدیل کنیم برنده خواهیم بود. البته سایت از روز یکشنبه تا الان به روز نشده. امیدوارم این سایت لااقل تا پایان ماجرای تخلف دوام داشته باشد. فکر کنم تا مدت‌ها در دیالوگ‌های ما مردم معمولی از این کلمه ۳ هزار میلیارد به کرات استفاده شود. باید ماند و دید این ماجرا بالاخره به کجا می‌رسد.

سایت را می‌توانید از اینجا ببینید.

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

3 نظر

  1. سلام بر آقای شماره یک مدیریت رسانه!

    تفاوت اساسی مدیریت رسانه با علوم ارتباطات چیه؟
    من گاهی تو یه نشریه می نویسم
    از تحقیق کردن راجع به فرهنگ و رسانه و نوشتن و نقد کردن در رسانه ی مکتوب لذت می برم
    اینجوری احساس می کنم مفیدم
    از نظر شما دیدگاه من با رشته مدیریت رسانه می خونه؟

    1. درود
      تفاوت اساسی مدیریت رسانه و ارتباطات در نوع نگاه آنها به رسانه است. از نظر مدیریت رسانه رسانه‌ها مانند بنگاه‌های اقتصادی هستند. تولید این بنگاه‌ها پیام است. بنابراین مدیرانی در رسانه‌ها باید مدیریت کنند که هم مدیریت بدانند و هم پیچیدگی‌های پیام را درک کنند. اما در ارتباطات لزومی بر دانستن مدیریت وجود ندارد و تاکید بر پیام‌هاست. نیروی ارتباطی مانند شیمی‌دان است که از ترکیب ۲ ماده به ماده سومی می‌رسد. نیروی مدیریت رسانه مانند مهندس شیمی است. کسی که می‌گوید به صرفه‌ترین و بهترین و اقتصادی‌ترین راه برای ترکیب این دو ماده چیست. البته این چیزی که گفتم در ایران کمی متفاوت است.
      در مورد سوال دوم خوشحال خواهم شد که بتوانم نوشته‌های شما را بخوانم.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *