۴ نکته طلایی برای استفاده موثر از وب ۲.۰ در سازمان

مک‌کنزی گزارشی منتشر کرده و در مورد کاربرد فناوری‌های وب ۲.۰ در سازمان‌ها نوشته است. در اواخر گزارش چند نکته طلایی آمده بود که آنها را در ادامه مطلب آورده‌ام.

کاری کنید که در سازمان هر روز از وب ۲.۰ استفاده کنند

این نکته مهمترین کلید موفقیت در استفاده از مزایای وب ۲.۰ در سازمان‌هاست. چیزی که پرسنل یک شرکت به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند همان چیزی است که به آن عادت می‌کنند. وب ۲.۰ باید مثل سالن ناهارخوری باشد. جایی که همه هر روز یک سری به آن می‌زنند. اگر وب ۲.۰ محلی باشد که به صورت گه‌گداری اعضای شرکت سری به آن می‌زنند فایده چندانی نخواهد داشت.

اصرار کنید، اصرار

برای استفاده گسترده از فناوری‌های وب ۲.۰ باید بجنگید، مثل ارنستو چگوارا باشید. سود ناشی از استفاده از فناوری‌های وب ۲.۰ زمانی به سازمان می‌رسد که استفاده از این فناوری‌ها بسیار گسترده باشد و همه بخش‌های سازمان از آن استفاده کنند. در شرکت‌هایی که استفاده محدودی از این فناوری داشتند، موفقیت کمتری مشاهده شده است. کسانی برنده شدند که نستوه بودند.

فرهنگ سازمانی را جدی بگیرید

موانع تغییر سازمانی را از بین ببرید. سازمان‌هایی که موانع فرهنگی استفاده از این فناوری‌ها را از بین نبرده باشند هرگز موفق نخواهند شد. وب ۲.۰ پیش از آن که یک ابزار باشد یک فلسفه است؛ یک نوع نگرش. اگر جریان اطلاعاتی در سازمان شما روان نیست؛ اگر در به کارگیری استعدادهای درون سازمان انعطاف کافی وجود ندارد؛ اگر همه تصمیم‌ها را مدیران عالی می‌گیرند و تصمیم‌گیری در سطوح پایین سلسله مراتب وجود ندارد از خیر وب ۲.۰ بگذرید. مشکل شما در جای دیگری نهفته است که با اضافه کردن وب ۲.۰ یک مشکل به مشکلات قبلی خود اضافه خواهید کرد. وب ۲.۰ در سازمان‌هایی مفید خواهد بود که همکاری سازمانی برای افزایش سهم بازار، تصمیم‌گیری و کار غیرمتمرکز به صورت معنی‌داری وجود داشته باشند.

تا می‌توانید آدم‌های بیشتری را درگیر کنید؛ حتی از بیرون از سازمان

فناوری‌های وب ۲.۰ را برای تعامل با مشتریان و شرکای تجاری هم به کار ببرید. هر چه که انعطاف‌پذیری و همکاری درون‌سازمانی شما بیشتر و قوی‌تر باشد در تعاملات بیرونی هم موفق‌تر خواهید بود. نتیجه این است که سودآوری در این صورت چندین برابر خواهد شد. سازمان‌های  ۲.۰ می‌توانند به بالاترین سطوح سودآوری دست یابند.

یک توضیح ضروری:

این کاربرد فناوری‌های وب ۲.۰ در سازمان‌ها متفاوت با استفاده از رسانه‌های اجتماعی موجود مانند فیس‌بوک و توئیتر برای اهداف سازمانی است. وقتی صحبت از سازمان ۲.۰ می‌کنیم به شرکت‌هایی نظر داریم که پلت‌فرم‌های وب ۲.۰ را در سازمان‌شان ایجاد کردند و زمینه استفاده از مزایای این فناوری‌‌ها را در خود سازمان‌ فراهم کردند. در این گزارش از روند رو به رشد استفاده از فناوری‌های وب ۲.۰ در سازمان‌ها گفته شده است.

در این گزارش نوشته شده عقب ماندن در استفاده از فناوری‌های وب ۲.۰ در سازمان‌ها می‌تواند در دنیای امروز کشنده باشد. البته این حرف در بستر دنیایی معنی دارد که با دنیای ما کمی متفاوت است. احتمالا نویسندگان گزارش ساکن سیاره‌های دیگر بودند و خبر از سیاره ما نداشتند و مشکلات ما!

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

1 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *