تشکر از همراهان من در پرونده‌های مدیریت رسانه

این شماره در ماهنامه مدیریت ارتباطات یک پرونده جمع و جور در مورد کتاب‌های تکست مدیریت و اقتصاد رسانه فارسی داشتیم. این پرونده حاصل کار تیمی یک جماعت ۷ نفره بود. الان در کتاب‌های فارسی کلا ۹ تا کتاب تکست و دانشگاهی در زمینه مدیریت و اقتصاد رسانه داریم که ما برای بررسی این کتاب‌ها یک مدل داشتیم. اول با توجه به کتاب‌هایی که داشتیم حوزه را به ۳ قسمت تقسیم کردیم: استراتژی، مدیریت و اقتصاد.

در دسته اول معروف‌ترین کتاب دنیا کتاب لوسی کونگ است که دکتر فرهنگی آن را ترجمه کرده است. محمد جواد هنرمند ساری (مدیریت رسانه تهران) دوست دانشمند من، یک گفت و گو با دکتر فرهنگی گرفته و یک مروری هم بر کتاب نوشته است.

در دسته مدیریتی‌ها هم همان طور که همه می‌دانند عنوان رشته مدیریت رسانه بلافاصله آدم را یاد دکتر طاهر روشندل می‌اندازد. او اولین کسی بود که شروع به ترجمه کتاب‌های تکست مدیریت رسانه کرد. حاصل تلاش‌های او ۳ کتاب بوده که کتاب‌های دیگری هم در راه است. محمد معماریان (مدیریت رسانه تهران) دوست دقیق و هوشمند من، یک گفت و گوی خوب با دکتر روشندل گرفته و علاوه بر آن خیلی کوتاه مروری بر سه کتاب او کرده است.

اما آخرین کتابی که با عنوان مدیریت رسانه نوشته شده و مهر تالیف بر خود دارد متعلق به دکتر وحید خاشعی است. او که دانش‌آموخته امام صادق و شهید بهشتی و هیئت علمی علامه است به پرسش‌های فاطمه عسکری آزاد (مدیریت رسانه تهران) پاسخ داده. فاطمه عسکری مرور کوتاهی بر کتاب هم انجام داده است.

اما در بخش سوم یعنی اقتصادی‌ها، بلافاصله همه یاد کتاب معروف پیکارد می‌افتند. مینا والی (مدیریت رسانه علامه) مروری بر این کتاب انجام داده است. اخیرا کتاب‌های دیگری هم منتشر شده است و مریم محبی (مدیریت رسانه علامه) گفت و گویی با نویسنده کتاب یعنی دکتر میثم موسایی دانشگاه تهران انجام داده است. اما در انتهای پرونده و نه کم‌اهمیت‌تر از باقی پرونده، ۲ تا یادداشت عالی به قلم دوست دانای من قاسم سرافرازی (مدیریت رسانه تهران) هست که حتما حتما پیشنهاد می‌کنم بخوانید. قاسم کیسه نقد را به تن کتاب‌ها کشیده و این روحیه نقادی او را دوست دارم.

از این ماه به این جمع ۷ نفره ما خانم لیلا مقدم‌فر (مدیریت رسانه تهران) هم اضافه شده و از این به بعد ما یک تیم ۸ نفره هستیم.

در ادامه دو تا پرونده دیگر داریم. یکی اقتصاد کتاب و آن یکی را هم بعدا می‌گویم. اما پرونده اقتصاد کتاب ادامه یادداشتی است که این شماره در ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشتم و پاسخی است بر این پرسش که یک کتاب چگونه می‌فروشد؟ اگر قبول کنیم که کتاب‌ها حاوی‌ پیام‌هایی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان هستند، بنابراین کتاب‌ها چاره‌ای ندارند جز این که به فروش بروند. در این پرونده قرار است ببینیم چه اتفاقی می‌افتد که یک کتاب می‌فروشد (تاثیر گذار می‌شود) و یک کتاب نمی‌فروشد (تاثیرگذار نمی‌شود). بین فرستنده و گیرنده هم تاکید ما بر فرستنده است. یعنی این که فرستنده پیامش را چگونه می‌گوید که گیرنده از آن استقبال می‌کند. بهانه پرونده‌مان هم کتاب زندگینامه استیو جابز است.

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

3 نظر

  1. سلام
    این اولین تجربه همکاری مشترکمون توی این تیم بود. امیدوارم پرونده های بعدی رو با انرژی بیشتر و پروپیمون تر دربیاریم.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *