مدیریت در فضای نوین ارتباطی
نویسنده: لطف الله سیاهکلی و محسن فردرو
ناشر: انتشارات محسن-عباسی
تعداد صفحات: ۱۸۱
نوبت و سال انتشار: چاپ اول – ۱۳۹۰
مطالعه دیدگاهها و نظریات اندیشمندان پیرامون عصر حاضر نشان میدهد: جهان در چند دهه گذشته به سرعت تغییر کرده است و شدت این تغییرات نیز روز به روز افزایش مییابد؛ بطوریکه یکی از ویژگیهای عصر حاضر وجود همزمان دو فرهنگ در جوامع است. فرهنگی که قدیمی و سنتی محسوب میشود و فرهنگی که جدید و مدرن محسوب میشود. این اتفاق در حوزه رسانهها نیز روی داده است. رادیو و تلویزیون، سینما و روزنامهها را که رسانههای امروزی میدانیم، نسبت به رسانههای جدیدتر که با عنوان رسانههای نوین (new media) نامگذاری شدهاند بایستی رسانههای دیروز دانست. کتابها و دانش ارتباطات نیز به سرعت تغییر کردهاند. گرچه همه دانشها و فن آوریها ریشه مشترک دارند، اما شدت تحولات آنچنان است که نظریههای اجتماعی یا ارتباطی، فرصت گسترش و تحلیل نمییابند و بصورت مستمر و مداوم نظریات جدیدی به آنها میپیوندد. در این شرایط مدیریت بر رسانهها و فن آوریهای نوین مانند شخصی به نظر میرسد که از پنجره قطار سریع السیر مدرن به بیرون مینگرد. اندیشمندانی که بر قطار تحولات سوار شدهاند برای داشتن تحلیل از صحنهای که در پنجره روبرویشان به سرعت میگذرد بایستی توانایی خود را افزایش دهند. افزایش توانایی نیازمند داشتن تحلیل و شناخت الگوهای تحول و تغییر و تبیین هوشمندانه از تحولات است. برای داشتن تحلیل از این تحولات که بصورت بحررانهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نمود مییابند مجبوریم، مروری بر گذشته و حال و پیش بینی از آینده داشته باشیم. این بررسی به ما کمک میکند تا تصویری که به سرعت از پنجره قطار تحولات به آن مینگریم شناخته شدهتر و واضحتر بوده و تصوری از آنچه در بیرون وجود دارد و در ایستگاه قطار به آن میرسیم برایمان فراهم شود.
بدین ترتیب برای زندگی و مدیریت در شرایط نوین به دانش و برنامه ریزی جدیدتری نیاز داریم و این نیازها در تمام حوزههای زندگی بشر وجود دارد. ارتباطات عنصر مهم و اساس زندگی امروز بشر است و عدم آشنایی با ابعاد جدید و گسترده آن ضررو زیانهای فراوان به همراه خواهد داشت. در این کتاب سعی شده با جمع آوری اطلاعات و بررسی و تحلیل نظریهها و دیدگاههای اندیشمندان داخلی و خارجی، با شیوهها و روشهای جدید مدیریت در فضای نوین ارتباطی آشنا شویم.