اغلب اینفوگرافیک‌های مطبوعات ما شترمرغ‌اند

به اعتقاد علی قنواتی، با آنکه در سال‌های اخیر قالب اینفوگرافیک در مطبوعات ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آشنایی کافی با اصول طراحی و نگارش آن دیده نمی‌شود و کارکرد بسیاری از نمونه‌ها شبیه شترمرغ است.

علی قنواتی، مدرس کارگاه روزنامه‌نگاری دیداری که برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود به خبرنگار مهر گفت: برخی از طراحان بدون آشنایی با اصول طراحی اینفوگرافیک و بدون تعامل کافی با متن و نویسنده آن می‌خواهند از این گونه بسیار جذاب استفاده کنند، اما به صرف قطعه قطعه کردن متن و درشت نوشتن اعداد، گرافیک اطلاع‌رسان ساخته نمی‌شود.

وی که در کارگاه خود برای نخستین‌بار گرافیک نوین مطبوعاتی و اصول طراحی اینفوگرافیک را بر مبنای روش‌های نوین روزنامه‌نگاری در جهان آموزش می‌دهد، تاکید کرد: هدف روزنامه‌نگاری دیداری در هم آمیختن فرم و محتوا و استفاده از قالب‌ها و گونه‌های نوینی است که جذابیت‌های متنی و تصویری را یک‌جا در خود دارند، ولی با استفاده ناآگاهانه و غیراصولی از این روش‌ها با آثاری مواجهیم که به جای جمع کردن، هر دو این جذابیت‌ها را از دست داده‌اند.

علی قنواتی

این مدرس روزنامه‌نگاری که معادل «گرافیک اطلاع‌رسان» را برای اینفوگرافیک توصیه می‌کند، افزود: برخی از مطبوعات ما در استفاده ناشیانه از این ابزار چنان اصرار دارند که وقتی آن‌ها را ورق می‌زنیم انگار در مزرعه پرورش شترمرغ قدم گذاشته‌ایم.

این فعال رسانه‌ای که آغازگر تلاش‌های متعددی برای معرفی و ترویج روش‌های نوین رسانه‌ای از جمله گرافیک اطلاع‌رسان در کشور بوده است، گفت: گرافیک اطلاع‌رسان یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین گونه‌های نوین رسانه‌ای است و بر اساس مطالعات، وجود اینفوگرافیک در یک مطلب شانس خوانده شدن آن را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

قنواتی افزود: خوشبختانه در کشور ما نیز با اقبال روزنامه‌نگاران پیشرو و تحول‌خواه، این شیوه جای خود را در بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های اینترنتی باز کرده است، ولی دانش و مهارت حرفه‌ای لازم برای تولید اینفوگرافیک هنوز فراگیر نشده است که البته بخشی از آن را باید به حساب کم‌کاری و بی‌اطلاعی آکادمی روزنامه‌نگاری کشور در این زمینه گذاشت.

این روزنامه‌نگار و مدیر رسانه که در حاشیه دوازدهمین جلسه از برگزاری نخستین کارگاه‌های روزنامه‌نگاری دیداری و روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی با خبرنگار ما سخن می‌گفت، افزود: استقبال خوبی که از این کارگاه‌ها شده است نشان دهنده اشتیاق روزنامه‌نگاران ما به افزایش دانش و مهارت‌های حرفه‌ای خود در این زمینه است. وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این کارگاه‌ها به عنوان نخستین گام، پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه رسانه‌ای کشور در این زمینه باشد.

۷۰ نفر از روزنامه‌نگاران، طراحان گرافیک مطبوعاتی، دبیران، سردبیران و نیز مدرسان روزنامه‌نگاری در کارگاه‌های روزنامه‌نگاری دیداری و روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی که برای نخستین بار در کشور توسط علی قنواتی ارائه می‌شود شرکت می‌کنند. این کارگاه‌ها با عنوان کلی روزنامه‌نگاری سبک جامع در حال برگزاری است.

یک دیدگاه برای “اغلب اینفوگرافیک‌های مطبوعات ما شترمرغ‌اند”

  1. این آقای قنواتی نه اینکه خودش عقل کله همه را بیسواد فرض میکنه این هم یک راه برای کسب مشروعیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *