وقتی از رسانه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؛ شماره ۲

فهرست این مجموعه مطالب را از اینجا ببینید.

فیلم آخر دیوید فینچر، کارگردان هفت، باشگاه مشت‌زنی و مورد عجیب بنجامین باتن اکران شده است. هنوز فیلم را ندیده‌ام و نمی‌توانم در مورد آن قضاوت کنم. البته که اینجا هم قصد نداریم در مورد فیلم حرف بزنیم. چیزی که باعث شده پای فینچر به این ستون کشیده شود نام و موضوع فیلم است: شبکه‌های اجتماعی. داستان این فیلم در مورد مارک زاکربرگ پایه‌گذار فیس‌بوک و جوانترین میلیاردر دنیاست. مارک زمانی که دانش‌جوی هاروارد بود به این ایده فکر کرد که ابزاری طراحی کند که با دوستانش پیوسته در ارتباط باشد. این ایده در اتاق او در خوابگاه تبدیل شد به فیس‌بوک. بعد از حدود ۷ سال علاوه بر دوستان زاکربرگ ۵۰۰ میلیون نفر دیگر عضو این شبکه اجتماعی هستند. اما وقتی داریم از شبکه‌های و رسانه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم دقیقا از چی صحبت می‌کنیم؟

ابزارها و تکنولوژی‌ رسانه‌های اجتماعی که شیوه یادگیری ما را تغییر داده و بهره‌وری ما در کار کردن را بیشتر کرده‌اند چیستند؟

در این چند سال تکنولوژی‌های اجتماعی یا رسانه‌های اجتماعی تاثیرات عمیقی بر شیوه زندگی ما گذاشته‌اند. همه این‌ها باعث شده که زندگی، کارکردن، یادگرفتن و بازی کردن ما تغییر کنند. اما شاید بگویید عمر وب که بیش‌تر از این چند سال گذشته است. پس در این چند سال چه تغییری در وب رخ داده که آن را اینقدر متفاوت و جذاب کرده است؟ در این جدول تفاوت دو نسل وب را می‌بینید:

وب ۱.۰ وب ۲.۰
فقط خواندنی قابل خواندن و نوشتن
محتوی، جمع‌آوری شده توسط استفاده‌کنندگان انتشار محتوی توسط حرفه‌ای‌ها
نرم‌افزارهای اجتماعی ———–

در وب ۱.۰ محتوی توسط افراد حرفه‌ای تولید و منتشر می‌شد و مصرف‌کننده هم محتوی را مصرف می‌کرد. اگر وب ۱.۰ مانند CDهایی باشد که فقط می‌شود یک بار روی آنها رایت کرد، وب ۲.۰ مانند CD هایی است که بارها و بارها قابل نوشتن و پاک کردن و دوباره نوشتن هستند. در وب ۲.۰ هر کسی می‌تواند در تولید محتوی، اصلاح و انتشار آن مشارکت داشته باشد. کافی است یک خط اینترنت داشته باشید. با استفاده از تکنولوژی‌های مانند بلاگ‌ها، ویکی‌ها و پادکست‌ها دیگر فقط متخصصان نیستند که می‌توانند بنویسند. بلکه همه می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند. حالا با یک گوشی ساده موبایل و یا یک رکوردر صدا می‌توانید صدا و تصویر تولید و آن را در غالب پادکست و یا وادکست منتشر کنید.

برای ادامه بحث و گفت و گو در مورد تکنولوژی‌های رسانه‌های اجتماعی بگذارید یک دسته‌بندی از تمام آن چیزهایی بدهیم که ما به آنها می‌گوئیم رسانه‌های اجتماعی. این جوری بهتر می‌فهیم در مورد چه جیزی حرف می‌زنیم.

شبکه‌های اجتماعی: گاهی اوقات شبکه‌های اجتماعی را با رسانه‌های اجتماعی اشتباه می‌گیرند که در شماره‌های بعد در مورد تفاوت این دو گپ می‌زنیم. اما فعلا همین قدر بدانید که ساختن روابط آنلاین با دیگران و انجام فعالیت در ارتباط با دیگران در فضای وب را شبکه‌های اجتماعی می‌نامند.

میکروبلاگینگ: ارسال، دریافت و پاسخ دادن به پیام‌های کوتاه دیگران در فضای وب. یک جورهایی مانند ارسال پیامک می‌ماند، منتها در بستر وب و به تعداد بی‌شماری آدم که شما را دنبال می‌کنند. از این راه شما و کسانی که می‌خواهید همیشه در ارتباط با هم باشید مدام از وضعیت همدیگر باخبر خواهید بود.

بوک‌مارکینگ: مرتب کردن و اشتراک لینک‌های مفید اینترنت با همدیگر.

اشتراک فایل: ایجاد، ذخیره و اشتراک فایل‌هایی در تمام فرمت‌های ممکن مانند تصاویر، فیلم، ارائه پاورپوینت، اسناد و …

ابزارهای ارتباطی: ارتباط برقرار کردن از طریق ارسال پیام‌های فوری، چت، ملاقات‌های تحت وب.

ابزارهای همکاری (ویکی‌ها): کار همزمان و یا غیرهمزمان با دیگر افراد برای اصلاح اسناد، ارائه‌ها، نقشه‌های ذهنی و …

وبلاگ‌نویسی: خواندن، نوشتن و کامنت گذاشتن بر روی نوشته‌های وبلاگ‌های مختلف.

پادکست: ایجاد و گوش دادن به محتوی صوتی در قالب فایل‌های MP3.

RSS یا پیوند واقعا ساده: مشترک وبلاگ‌ها شدن برای این که وقتی وبلاگی به روز شد بلافاصله باخبر شوید و آن را مطلب را با فاصله کمی بعد از انتشار بخوانید

پلاتفورم‌های اجتماعی و همکاری: ارائه تمام امکانات گفته شده برای یک سازمان به صورت یکپارچه و در یک پلاتفورم.

بنا بر آمارها تعداد کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند روز به روز افزایش می‌یابد. این یعنی رسانه‌های اجتماعی انقلابی در دنیا به پا کرده‌اند. یک بار دیگر ببینیم رسانه‌های اجتماعی چگونه شیوه یادگیری ما را متحول کردند:

وب ۱.۰ وب ۲.۰
انتشار محتوی اشتراک اطلاعات و دانش
مطالعه محتوی همکاری در کار و یادگیری
تعامل اندک با محتوی یادگیری مداوم
محتوی مردم

اگر بخواهیم با یک کلمه وب ۱.۰ و وب ۲.۰ را تعریف کنیم باید بگوئیم که در وب ۱.۰ محتوی حرف اول را می‌زد اما در وب ۲.۰ این مردم هستند که حرف اول را می‌زنند.

در شماره‌های بعدی مفصل‌تر در مورد هر کدام از این‌ها حرف می‌زنیم.

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *