ظاهرا بزرگترین رهبران جهان بزرگترین سادهسازهای جهان هستند. کسانی که میتوانند مسائل را به گونهای ساده کنند که همه آن را درک کنند. به نظر میرسد درباره سازمان ۲.۰ هم باید چنین کرد. باید انقدر این مسئله را ساده کرد که به کمک ما در کسب و کارهایمان بیاید نه آفتی و بلایی برای کسب و کارمان بشود.
در ادامه ۱۰ افسانه درباره سازمان ۲.۰ را بررسی خواهم کرد.
۱. سازمان ۲.۰ همه مشکلات ارتباطی سازمان را حل میکند.
هیچ بقالی نمیگوید ماست من ترش است. اما ماست سازمان ۲.۰ ترش است. اگر سازمانی مشکلات ارتباطی زیادی داشته باشد نه تنها سازمان ۲.۰ هیچ کمکی به حل آنها نمیکند بلکه به مشکلات موجود هم اضافه میشود.
۲. سازمان ۲.۰ استاندارد و چارچوبی قابل پیادهسازی است.
سازمان ۲.۰ نه یک چارچوب مدیریتی است نه یک استاندارد. سازمان ۲.۰ بیشتر به یک فلسفه و یک رویکرد میماند. هر کسی میتواند به شیوه خود آن را پیاده کند و از آن استفاده کند.
۳. سازمان ۲.۰ همان استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی در سازمان است.
شبکهها و رسانههای اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر و لینکدین و گوگل پلاس ممکن است مورد استفاده سازمان قرار بگیرند. اما وقتی میتوانیم بگوییم سازمان ۲.۰ داریم که خودمان این ابزارهای را ایجاد و مدیریت کنیم.
۴. سازمان ۲.۰ یک شبه در سازمان پیاده میشود.
تقریبا هیچ چیزی یک شبه پیاده نمیشود چه برسد به سازمان ۲.۰.
۵. سازمان ۲.۰ در هر سازمانی با هر فرهنگی قابل پیادهسازی است.
سازمان ۲.۰ یک فرهنگ منعطف و مشارکتی میخواهد. سازمانی که اشتراک دانش و اطلاعات ارزش باشد نه پنهان کردن آنها. در بسیاری از سازمانها اطلاعات گنج ارزشمندی است که افراد ترجیح میدهند آن را پنهان کنند تا به اشتراک بگذارند. به نظر شما در چنین فرهنگی سازمان ۲.۰ به چه کاری میآید.
۶. سازمان ۲.۰ مانند رسانههای اجتماعی در جامعه نیازی به حمایت مدیران ارشد ندارد.
رسانهها و شبکههای اجتماعی در جامعه راه خودشان را باز میکنند. اما در سازمانها اگر عالیترین مدیر یا مدیران سازمان پشت آن نباشند به هیچ کجا نمیرسد.
۷. سازمان ۲.۰ صرفا در حوزه مدیریت دانش است.
در حوزه مدیریت دانش هم هست. در حوزه ارتباطات هم هست.
۸. سازمان ۲.۰ صرفا در حوزه مدیریت ارتباطات است.
نه! سازمان ۲.۰ راه مناسبی برای مدیریت دانش است.
۹. سازمان ۲.۰ مناسب سازمانهای فناوری اطلاعات است.
شاید این تصور که در سازمانهای غیر فناوری اطلاعات دانش و مهارت استفاده از ابزارهای فناوری وجود ندارد باعث شود فکر کنیم شرکتهای فناوری اطلاعات میتوانند از منافع سازمان ۲.۰ بهرهمند شوند. اما این طور نیست و همه سازمانها میتوانند از منافع آن بهرهمند شوند. به قولی
آب دریا را گر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
۱۰. سازمان ۲.۰ هم یک تب زودگذر است. شما هم خوب میشی!
سازمان ۲.۰ در یک کلام یعنی کاری کنیم که همکاری (collaboration) در سازمان افزایش پیدا کند. واقعیت این است که بشر از زمانی که شکارچی بوده قدرت همکاری را میفهمیده است. این چیز جدیدی نیست. اگر درک کنیم که هدف نهایی ما بهبود کیفیت خدمات و محصولات و غنی کردن تجربه کاربران است و همین طور افزایش رضایت پرسنل و سود سهامداران، درمییابیم که همه این حرفها در این راستاست. امروز اسمش سازمان ۲.۰ است. دیروز قبیله بوده و فردا ممکن چیز دیگری باشد. ما هم برای سوخت همان چیزهایی را استفاده میکنیم که پیشینیان ما استفاده میکردند.