چند پرسش درباره مدیریت مالی در رسانه‌ها

واقعیت این است که در سال‌های گذشته توجه به پول در کشور ما افزایش یافته است. این توجه در برخی موارد حتی به عطش شدید برای سرمایه‌گذاری و افزایش دارایی‌ها منجر شده است. مواردی مانند صف‌های خرید دلار گواه این ادعاست. به همین دلیل و با تغییر ادبیات این روزها شاهد توجه به مفاهیم مالی در رسانه‌ها هستیم. شاید بیشتر از همه در عالم سینما شاهد صحبت‌های فراوانی در این زمینه هستیم. اما یک سوال اساسی وجود دارد: آیا مدیریت مالی در رسانه‌ها تفاوتی با مدیریت مالی در دیگر صنعت‌ها دارد؟ در ادامه چند پرسش مطرح شده است. امیدوارم در ادامه بتوانم در مدیر رسانه بیشتر در مورد این پرسش‌ها حرف بزنیم.

 

سوال ۱: اهمیت مدیریت مالی در مدیریت رسانه چیست؟

پاسخ حول و حوش این مفهوم است: در رسانه‌ها هم مانند دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها سود مهم است. سازمان رسانه‌ای که سودآور نباشد از نظر مدیریت مالی توجیه ندارد. البته باید توجه کرد که در رسانه‌ها هدف دیگری هم وجود دارد: تاثیرگذاری. رسانه‌ها علاوه بر این که باید سودآور باشند باید تاثیرگذار هم باشند. حالا ممکن است حاکمیت تاثیر خاصی را دنبال کند که سازمانی برای این که تاثیرگذاری ایجاد شود سوآور نباشد. به همین دلیل در کنار رسانه‌های خصوصی رسانه‌های عمومی شکل گرفتند. یعنی رسانه‌هایی که اولویت اصلی آنها تاثیرگذاری است. معنای این حرف این نیست که این سازمان‌ها به دنبال کسب سود نیستند. مهم‌تر از همه این که همه مفاهیم مدیریت مالی در این سازمان‌ها هم باید حاکم باشد. در کنار این دو نوع، رسانه‌های دولتی هم وجود دارند. رسانه‌های دولتی تقریبا بدترین نوع رسانه‌ها (چه از نظر مالی و چه از نظر تاثیرگذاری) هستند. اگر بخواهیم مطالب را خلاصه کنیم این چنین می‌شود:

رسانه دولتی: کم‌ترین تاثیر، کم‌ترین درآمد

رسانه خصوصی: بیشترین تاثیر (لزوما نه متناسب با خواست حاکمیت)، با درآمد و سود بالا

رسانه عمومی: تاثیر بر نخبه‌گان جامعه، بدون درآمد هم نیست!

 

سوال ۲: این روزها زیاد در مورد اقتصاد رسانه می‌شنویم. مثلا خیلی‌ها در مورد اقتصاد سینما صحبت می‌کنند. اقتصاد رسانه چه تفاوتی با مدیریت مالی در رسانه دارد؟

این پرسش جای بحث و بررسی بیشتر دارد. تفاوت اقتصاد و مدیریت مالی موضوع مهمی است که برخی مواقع این دو به دلیل درهم‌تنیدگی‌شان آدم‌ها را دچار مشکل می‌کند.

 

سوال ۳: اقتصاد رسانه چه تفاوتی با اقتصاد دارد؟ یعنی رسانه چرا باید اقتصاد رسانه داشته باشد؟

برخی ممکن است بگویند خب اقتصاد علمی است که برای هر صنعتی پاسخ می‌دهد. حالا چرا رسانه تافته جدا بافته است.

 

سوال ۴: مدیریت مالی چه رابطه‌ای با نوع مالکیت رسانه دارد؟ چه تفاوتی میان مدیریت مالی رسانه‌های خصوصی، دولتی و عمومی وجود دارد؟

برخی گمان می‌کنند رسانه دولتی یعنی رسانه‌ای که دستش در جیب دولت است و همین طور خرج می‌کند و فقط هزینه است. یا رسانه‌های خصوصی یعنی رسانه‌هایی که همین طور پول در می‌آورند و برای پول در آوردن هم هر کاری می‌کنند.

 

سوال ۵: در منابع مدیریت رسانه این مباحث چه جایگاهی دارند؟

تا جایی که من می‌دانم پیکارد در زمینه اقتصاد رسانه خیلی کار کرده. آلباران هم در زمینه مدیریت مالی. اما در ایران این مباحث بسیار ناشناخته است.

 

سوال ۶: رابطه مدیریت مالی و بودجه با استراتژی در رسانه چیست؟ لوسی کونگ در کتاب استراتژی‌اش در این مورد چه می‌گوید؟

لوسی کونگ یکی از معروف‌ترین استادهای مدیریت رسانه در جهان است. او که در زمینه استراتژی و راهبرد کار می‌کند با توجه به تاثیر‌پذیری‌اش از پیکارد و آلباران توجه جدی به این مباحث دارد.

 

این پرسش‌ها ادامه دارد و مهم‌تر از پاسخ‌های آنها تدقیق خود سوال‌هاست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *