دو بال مدیریت رسانه

من یک مشکلی که با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و آن چیزی که در رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران به دانشجویان یاد داده می‌شود دارم این است که ارتباط این آموزه‌ها با دنیای کسب و کار را درک نمی‌کنم. متاسفانه هنوز در ایران و حداقل در رشته مدیریت رسانه به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود که چگونه می‌توانند یک فعالیت رسانه‌ای را سروسامان دهند. به همه دانشجویان گفته می‌شود که مدیریت یعنی برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت‌ها برای استفاده از منابع محدود و تامین اهداف سازمان. همین! حالا این که این برنامه‌ریزی چگونه انجام می‌شود و این هدایت چطور الله اعلم.

متاسفانه وقتی اسب آموزش چنین در ایران لنگ می‌زند و معطوف به مدرک‌گرایی صرف شده خروجی این سیستم هم کاملا با آن چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد بیگانه است و توانایی ورود به چرخه صنعتی رسانه را ندارد. این می‌شود که در شرایط امروز ما رسانه‌ها در بحرانی‌ترین روزهای خود قرار دارند اما یک برنامه درست و درمان وجود ندارد.

دانشجویانی که از دانشگاه‌های مدیریت رسانه خارج شده‌اند معمولا یک سری کلیدواژه را پشت سر هم ردیف می‌کنند و به تجربه به من ثابت شده است که این کلمه‌ها برای آنها در حد یک کلمه است و بس و هیچ تصوری از ابعاد آن ندارند.

نسلی هم که در حین کار مدیریت رسانه را آموخته است اعتقادی به دانشگاه و درس و نظریه ندارد. جالب است که این موضوع مختص ایران نیست و لوسی کونگ استاد معروف مدیریت رسانه هم می‌گوید که کسانی که کار مدیریت رسانه می‌کنند به دستاوردهای رشته مدیریت رسانه توجهی نمی‌کنند.

تمرکز رشته مدیریت رسانه بر چه چیزی باید باشد؟

به تجربه دریافتم که برای این که یک سازمان موفق و پیشرو داشته باشیم باید بر روی دو موضوع تمرکز کنیم: یک مدیریت منابع انسانی و دو مدیریت مالی و بازاریابی.

می‌دانم که مالی و بازاریابی از یک جنس نیستند اما آنها را یک سمت و منابع انسانی را سمت دیگر گذاشتم. حالا چرا این دو؟ مثلا چرا نگفتم که تمرکز باید روی محصول یا سرویس باشد؟ این موضوع تجربی است و مطمئنا باید در آینده نزدیک شواهدی علمی برای رد یا تایید آن بیابم. اما زمانی شما می‌توانید یک کسب و کار سالم داشته باشید که توانسته باشید بهترین منابع انسانی ممکن را جذب کرده باشید و مدل‌های پرداخت و پاداش متناسبی که انگیزشی باشد را طراحی کرده باشید. شما بایدی بتوانید منابع انسانی‌تان را توانمند کنید بدون این که از کار اصلی سازمان بازبمانند. اگر فقط روی منابع انسانی تمرکز کنید از درآمد بازمی‌مانید و در نهایت سازمانی که درآمدی ندارد حیاتی هم ندارد. اما برای ادامه حیات حتما باید سیستم‌های بازاریابی قوی و مدیریت مالی قوی داشته باشید.

لطفا شما هم نظر خود را بگویید.

2 دیدگاه برای “دو بال مدیریت رسانه”

  1. سلام
    به عنوان یک آشنا به مباحث رسانه و مدیریت (و البته نه صاحب نظر!) برداشت من این است که مدیریت و رسانه باید به هم خدمت کنند یا به هم کمک کنند. تسلط هرکدام بر دیگری باعث تضعیف هر دوی آن‌ها خواهد شد. متأسفانه دیدگاهی که در کشور هم‌اکنون حاکم است دیدگاه تسلط است نه تفاهم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *