۳.۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر ایرانی!

۳.۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر ایرانی از خدمات بانکداری اینرنتی استفاده می‌کند. این روزها که آلودگی هوای تهران باعث شده قسمت چپ مغز من تا حد انفجار درد بگیرد، گلویم بسوزد و بدن درد داشته باشم یاد رویاهای از دست رفته بیفتم. چطور؟ توضیح می دهم.

قبلا یک یادداشتی اینجا نوشته بودم و سعی کرده بودم حدس بزنم چه درصدی از مردم ایران از اینترنت بانک استفاده می‌کنند. این عدد ۳.۵ را با آمارهای تقریبی حدس زدم. امروز در صفحه ۱۱ دنیای اقتصاد آمار اینترنت بانک سه سال گذشته بانک پاسارگاد را هم دیدم:

۸۸

۸۷

۸۶

۱۰۹۵۹۶

۳۱۰۱۴

۹۶۷۵

خیلی از آن چه که من حدس زده بودم دور نبود. (حدود ۱۰ درصد بالاتر گرفته بودم!)

در همان مطلب هم نوشته بودم که در کانادا از هر ۳ نفر کانادایی ۲ نفر از اینترنت بانک استفاده می‌کند. این یعنی حمل و نقل کمتر. این یعنی آلودگی کمتر.

آقا باور بفرمائید لازم نیست طرح‌های عجیب و غریب اجرا کنیم. گاهی برخی فعالیت‌های ساده هست که اجرای آنها تاثیرات شگرفی دارد.

هفته گذشته قصد داشتم در دوره‌ای ثبت‌نام کنم. تنها راه واریز وجه رفتن به بانک و فکس قبض واریز وجه بود. هیچ راهی هم برای پرداخت اینترنتی وجود نداشت. از ثبت‌نام در آن دوره آموزشی منصرف شدم. جایی که هنوز نمی‌تواند از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کند چیزی برای یاد دادن ندارد. آنها از یکی از ساده‌ترین اتفاقات دور و برشان بی‌اطلاع هستند.

پ.ن. راستی این روزهای تهران من را یاد فضای فیلم جاده می‌اندازد.

فیلم جاده
جاده

نویسنده: رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

2 دیدگاه برای “۳.۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر ایرانی!”

  1. معمولاً ما که سن سال کمتری داریم خیلی به استفاده از این تکنولوژی‌ها تمایل داریم. من حتی خرید‌های زیر ۱۰ هزار تومان را هم ترجیح می‌دهم با کارت انجام دهم.

    اما برای نمونه…
    یکبار به رستوران رفتیم و خواستیم کارت بکشیم. دو دستگاه POS رستوران کار نکرد. ۳ بانک در نزدیکی رستوران و ۱ بانک دورتر هم کار نکرند. آخر سر گواهی‌نامه گذاشتیم و رفتیم فردا پولشون رو دادیم. بازم خوبه با دوستم بودم و با خانواده یا مهمان خاصی نبودم.

    یا بارها پیش آمده که هنگام خرید شارژ ایرانسل سامانه اینترنتی پولم را خورده و شارژ نداده!

    از همه بدتر یکبار در یک پروژه مجبورمان کردند از درگاه پرداخت بانک صادرات استفاده کنیم. اینقدر امنیت و تکنولوژی ضعیفی دارد که فقط با علامت دادن سرخ‌پوستان با دود قابل مقایسه است!(وارد بحث فنی آن نمی‌شوم) فقط در این حد بگویم که من خودم به هیچ عنوان از آن درگاه خرید نخواهم کرد.

    خودتان هم که می‌دانید اگر در طی یک مدت زمان خاص شبکه شتاب قطع نشود باعث تعجب خواهد شد. البته اگر قطع شود کک کسی هم نمی‌گزد!

    همه اینها دست به دست هم داده و باعث شده من نوعی که بی‌نهایت مایل به استفاده از خدمات الکترونیکی بانک هستم و به بانک رفتن فیزیکی برایم کابوس است بازهم از این خدمات نا امید شده‌ام و به آنها کاملاً بی‌اعتمادم. متاسفانه این عوامل خیلی مهم هستند و باعث این عدم استقبال شده‌اند. چه در میان فروشندگان و چه در میان خریداران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *