در آینده ظرف ۳۰ ثانیه هر کسی می‌تواند مشهور شود

فرصتی شد و کتاب تبلیغات خلاق لوک سولیوان را خواندم.

چند تا جمله عمومی‌تر و جذاب از این کتاب را انتخاب کردم که در ادامه می‌بینید. فقط قبلش این را بگویم که تبلیغات خلاق آن دسته از تبلیغاتی که هدفش فقط فروش است نیست. در تبلیغات خلاق به تبلیغات مانند یک اثر هنری نگاه می‌شود که قرار است مخاطب را تشویق کند یک محصول یا خدمت خاص را مصرف کند.

تیتر این مطلب را هم از یکی از جمله‌های همین کتاب برداشتم. البته من فکر می‌کنم آینده متصور کتاب همین امروز است. ما امروز در آینده نشسته‌ایم.

——————————————————————-

اگر می‌خواهید از این کتاب فقط یک چیز یاد بگیرید بگذارید آن یک چیز این مطلب باشد:

ساده بودن در هر زمان، بهترین روش است.

Maurice Saatchi از شرکت M & C Saatchi در لندن درباره ساده بودن چنین می‌گوید: ساده بودن در هرکاری موثر است: منطق ساده، جمله‌سازی ساده و تصویرهای ذهنی ساده. اگر نمی‌توانید در موقع جمله‌بندی کلمه‌های استفاده شده را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهید بدانید که در کار شما مشکلی وجود دارد.

میکل‌ آنژ گفته است زیبایی زدودن چیزهای غیرضروری است.

اگر برای حل مساله‌ای دو راه در اختیار دارید، راهی را انتخاب کنید که ساده‌تر است. به قول ونسان ون‌گوگ ساده بودن چه کار سختی است.

————————————————–

بنویسید، حرف نزنید، بنویسید.

درباره اندیشه‌ای که رویش کار می‌کنید، با کسی حرف نزنید. حرف زدن ان انرژی‌ای را که باید صرف پیده‌های نو شود، هدر می‌دهد. همچنین خود را جای شنونده‌ی بدبخت بگذارید. چرا که فکری که توضیح داده می‌شود به اندازه اجرای آن جذاب نیست. اگر باور نمی‌کنید با من تماس بگیرید تا فیلم جنگ ستارگان را برای شما تعریف کنم.

عبارتی قدیمی است با این مضمون که یک فکر تمام نشده، مانند یک جنین است. قبل از این که به تکامل برسد، نشان دادنش کار عاقلانه‌ای نیست و به ارزش آن اضافه نمی‌کند. بهترین سازندگان آگهی‌های تبلیغاتی که من می‌شناسم آدم‌هایی کم‌حرف و پرکارند.

موقع نوشتن اندیشه‌هایی را که به ذهن می‌آید بنویسید. باید مثبت بنویسید. برای هر چه که به ذهن شما می‌آید، ارزش قائل شوید و بنویسید. اما هنگام ارزیابی، بی‌انصاف باشید، سخت‌گیری کنید و اندیشه‌هایی را که کامل نیست حذف کنید.

————————————————–

۵ قانون از وینستون چرچیل برای نوشتن متن تاثیرگذار

  1. قوی شروع کنید
  2. موضوع متن باید واحد باشد
  3. از زبان ساده استفاده کنید
  4. در ذهن خواننده یک تصویر ایجاد کنید
  5. به شیوه موثری موضوع را خاتمه دهید تا در ذهن بماند

——————————————————————

فصل دشمنان کارهای تبلیغاتی این کتاب یکی از بهترین بخش‌های آن است. اولش نوشته:

یک آگهی تبلیغاتی عالی می‌سازید، آن را نزد مشتری می‌برید و او متقاعد می‌شود که کار شما مشکل او را حل خواهد کرد و برای تهیه و تولید آن تاییدیه صادر می‌کند.

در طول ۱۸ سال زندگی حرفه‌ای من، این موضوع فقط ۳ بار اتفاق افتاده است. در واقع چیزی که به طور معمول اتفاق می‌افتد این است که طرح شما رد می‌شود.

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

6 نظر

  1. سلام آقای قربانی عزیز ازمطالب زیبا وجذابتون لذت بردم.
    من دارم محصول اعلام حریق تولید میکنم.میخوام یه شعار یا تبلیغ خوب براش بنویسم.متنی نوشتم که لینکشو میذارم به امید اینکه جنابعالی مطالعه کنید ونظر بدین.ممنون میشم.
    http://www.istgah.com/search/?stext=%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%83&limit=25&limitstart=0&siteid=1041817

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *