سالاد تلویزیون

دوست داشتم یک کار تحقیقاتی انجام می‌دادم ببینم چند درصد مردم موقع شام خوردن تلویزیون تماشا می‌کنند. حدس من این است که درصد زیادی از مردم موقع شام تلویزیون هم تماشا می‌کنند. اکنون شام خوردن به همراه تلویزیون به یک مراسم آئینی تبدیل شده است. شام بدون تلویزیون از یک جور لختی و عریانی در رنج و عذاب است و حتما باید چیزی در حکم سالاد در کنارش باشد. این سالاد چیزی نیست جز تلویزیون. خیلی هم فرق نمی‌کند که از این جعبه چه چیزی بیرون بیاید. هر چیزی که مانع فکر کردن ما شود کافی است. شلوغی تلویزیون این خوبی را دارد که ما را از خودمان دور می‌کند و نمی‌گذارد متوجه تنهایی خود شویم. معمولا در این سروصدا هستیم تا زمانی که به هر دلیلی و با تمام شدن شلوغی متوجه تنهایی خود می‌شویم و گمان می‌کنیم اکنون تنها شده‌ایم. در حالی که ازهمان اول هم تنها بودیم. اما تلویزیون مانند حجابی بر این تنهایی عمل می‌کرد.
در عالم ارتباطات دانشمندی کانادایی هست که مردم او را با کلمه دهکده جهانی می‌شناسند. بله، مارشال مک‌لوهان. می‌گویند مک‌لوهان برخلاف دیگر دانشمندان ارتباطات اصالت را به خود رسانه می‌داد نه پیام آن. هر چند که مک‌لوهان این روزها خیلی طرفدار ندارد اما ایده‌های مختلفی از او هنوز هم در دوره‌های آموزشی تدریس می‌شود. یکی از این ایده‌ها رسانه‌های گرم و سرد است. رسانه‌های گرم و سرد در واقعی طیفی برای اندازه‌گیری میزان مشارکت مخاطب در ساخت معنی رسانه‌ها هستند. رسانه‌های گرم آنهایی هستند که یک حس مخاطب را به تمام و کمال نیاز دارند و در آنها جایی برای تخیل مخاطب وجود ندارد. مثلا یک فیلم تمام حس بینایی مخاطب را در اختیار می‌گیرد و مخاطب همه چیز را بر روی پرده می‌بیند. اما برخی رسانه‌ها سرد هستند. یعنی کمی از هر حسی را لازم دارند. البته برخلاف رسانه‌های گرم همه ظرفیت  این حواس را پر نمی‌کنند و بخشی را خالی می‌گذارند و مخاطب خودش باید با خیال خودش آن را پر کند. تلویزیون یک رسانه سرد است.

تلویزیون به عنوان یک رسانه سرد نیازی به تمرکز ندارد و شما می‌توانید بخش‌های خالی شام خود را با آن پر کنید. شایدم هم عکسش. یعنی بخش‌های خالی تلویزیون را با شام پرکنید. در هر صورت اتفاقی که افتاده این است که ما برای فرار از خودمان و در زمان شام در تلویزیون را باز می‌کنیم. چون مطمئنیم این سالاد بخش زیادی از ذهن ما را نمی‌گیرد، اما تمرکز را چرا!

توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *