دسته‌ها
رسانه‌ یادداشت‌

آیپد یعنی حس برتر!

با این جمله استیو جابز در پایان کنفرانس معرفی آی‌پد ۲ زندگی کردم! جابز در این همایش گفت: «لازم است تکرار کنم که این در خون اپل است که فناوری به تنهایی کافی نیست. این مخلوط فناوری، هنر و انسانیت است.»

ترم گذشته ارائه‌ای داشتم با عنوان فناوری برتر، حس برتر. در همین بلاگ هم در مورد این مفهوم نوشته بودم. این جمله استیو جابز دوباره به یادم آورد که هر فناوری برای برتر شدن باید حسی انسانی داشته باشد. فرقی نمی‌کند؛ جابز به این حس انسانی می‌گوید هنر و انسانیت.

محصول انقلابی اپل صرفا یک ابزار نیست. یک فرهنگ جدید است. یک رویکرد متفاوت به مسائل است. آی‌پد نوع نگاه ما را نسبت به کار تغییر می‌‌دهد. همین طور نسبت به ارتباطات و مطالعه و فیلم دیدن و نوشتن و چی و چی. در این مدت کوتاهی که آی‌پد وارد بازار شده کمپانی‌های فراوانی سعی کردند مسیر اپل را تقلید کنند و پا جای پای آنها بگذارند. مطابق آمارهای جابز در همایش، حدود ۹۰ درصد تبلت‌های دنیا آی‌پد هستند. این یعنی انواع تبلت‌های رنکارنگی که آمدند فعلا برای ۱۰ درصد از سهم بازار می‌جنگند. البته شاید شرکت‌هایی مانند سامسونگ بتوانند با استراتژی مناسب به گرد پای اپل برسند. البته معلوم است که جابز هم خطر را حس کرده که در این همایش علیه سامسونگی‌ها تکه‌پرانی کرد.

اما نکته‌ای که می‌خواهم روی آن تاکید کنم این است که هیچ کدام از محصولاتی که روانه بازار شدند ترکیب فناوری، هنر و انسانیت را تمام و کمال نداشتند. شاید برخی از محصولات در برخی فناوری‌ها برتر از آی‌پد بودند اما آی‌پد چیزی دارد که بقیه هنوز ندارند. یک چیزی مثل کاریزما. در قالب کلمات سخت می‌توان کاریزما را توضیح داد. باید پای صحبت آدم کاریزما بنشینی تا بفهمی کاریزما یعنی چه. مثل رنگ سبز یا آبی. باید این رنگ را حس کرده باشی تا بدانی سبز یا آّبی یعنی چه. وگرنه این دو کلمه هیج تفاوتی با هم ندارند.

یک بار دیگر جمله هوشمندانه جابز را مرور کنیم: این در خون اپل است که فناوری به تنهایی کافی نیست. این مخلوط فناوری، هنر و انسانیت است.

از رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

۳ دیدگاه دربارهٔ «آیپد یعنی حس برتر!»

دقیقا موافقم.وقتی میگن طرف ایپد داره یه چیز دیگست.مثل زمانی بود که موبایل جا نیفتاده بود و قیمت هر سیم کارت ۳ میلیون تومن بود.هر کی موبایل داشت میگفتن موبایل داره.ایپدم همینطوریه.

احساس می‌کنم اینها فنون بازاریابی است! فکر می‌کنم آنها (از جمله اپل) می‌دانند که چه کار کنند تا ما این حس‌ها را پیدا کنیم.

البته همیشه هدف اپل اشخاص بوده نه کاربردها، همانطور که از شعارشان پیداست آنها یک شرکت تکنولوژیک هستند که بر هنر و انسان تاکید دارند. اما یک نکته جالب که درجایی خواندم و آنرا درست می‌دانم این است که اپل به شما می‌گوید که به چه نیاز دارید و سپس آنرا به شما ارائه می‌دهد اگر نیاز دیگری علاوه بر آن داشته باشید آنها پیشنهاد می‌کنند که از چیز دیگری غیر لز اپل استفاده کنید (به عبارتی، تا جایی که بتوانند می‌گویند، همینی که هست!). شاید این به نوعی یک سیاست غیر مالی است که باعث لوکس ماندن محصولاتش می‌شود.

نوکیا ۶۶۰۰ را به خاطر می‌آورید؟ یکی از بهترین گوشی‌های سری ۶۰ نوکیا و در آن زمان معجزه تلفن‌های همراه بود. و انصافاً هم گوشی کاملی بود. با این وجود بعد از مدت نسبتاً کوتاهی، آنرا ۶۶ کتلت ‌نامیدند و همه از خز بودن آن گلایه داشتند! که به نظر من این خز شدن نه بخاطر پیشرفت تکنولوژی بلکه به علت همه‌گیر شدن آن به وجود آمد. متاسفانه اگر هر محصولی با بهترین تکنولوژی، با قیمت مناسب و کاربردهای عالی ارائه شود دچار همین سرنوشت خواهد شد و به سرعت محو می‌شود.
این اتفاق برای محصولات اپل نمی‌افتد! و اپل می‌داند که این اتفاق برای محصولاتش نخواهد افتاد. اما به نظر من، این، دلیل بر برتر بودن آن نیست.

گاهی اوقات به این فکر می‌کنم که نکند با این صحبت‌های احساس برانگیز، ما را گول می‌زنند؟! جالب اینجاست که دروغ هم نمی‌گویند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *