بگذارید راحت بگویم: کمی گیج شده‌ام

خیلی‌ها گمان می‌کنند برق را ادیسون خلق کرده. هر چند خیلی هم اشتباه نیست که فکر کنیم برق را ادیسون خلق کرده، اما در واقع این نیکلا تسلا بوده که برق ‌AC یا جریان متناوب را اختراع کرده است. ادیسون ابتدا برق جربان مستقیم را خلق کرده بود و خیلی هم اصرار داشت که مردم از اختراع او استفاده کنند. ادیسون برای بدنام کردن برق جریان متناوب هر کاری که توانست کرد. معروف است در شرکت جنرال الکتریک تبلیغاتی راه انداخته بودند که می‌خواستند به مردم بقبولانند که برق متناوب خطرناک است. آخر سر هم موفق نشدند و جالب اینجاست که با یک گردش ۱۸۰ درجه آمدند و جای تسلا را گرفتند. در مورد ادیسون علاوه بر هوش سرشارش بر توانایی ذاتی او برای کسب و کار هم گفته‌اند. معروف است که تسلا به دنبال علم بود نه کسب و کار. در انتها امروز همه دعا برای بهشت رفتن ادیسون می‌کنند و کمتر کسی می‌داند که برقی که ما مصرف می‌کنیم از کله تسلا بیرون آمده.

کیندل

متنی دیدم که ۱۲ تکنولوژی به زودی از رده خارج شده جهان را معرفی کرده بود. یکی از این ۱۲ تا کتابخوان‌های الکترونیک بود. استیو جابز قبل از این که آیپد را روانه بازار کند حسابی به محصول آمازون تاخته بود و گفته بود کیندل ابزاری است که فقط یک کار می‌کند و برای انجام این یک کار هم قیمت بالایی دارد. اپل چند ماه بعد آیپد را عرضه کرد و الان مدعی است که ما ابزاری داریم که همه کار می‌کند از جمله کتاب خواندن. این متن هم همین استدلال‌ها را مطرح کرده بود و مدعی بود که کتابخوان‌ها به آخر خط رسیده‌اند. بگذارید همین جا یک سوال بپرسم:

سوال: چقدر امکان دارد که شرکتی مانند اپل پشت این متن‌ها باشد؟ آیا امکانش هست که اپل با صرف هزینه و به طور غیر مستقیم بخواهد یک ابزار را بکوبد و در مقابل اشاره به ابزار بهتری کند که همه می‌دانند بهترین مدل آن ابزار را هم اپل تولید می‌کند؟ البته اپل و جابز واهمه‌ای از کوبیدن رقبا ندارند. اما انها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که علاقه و تنفر از برندها در فرایندهای پیچیده‌ای اتفاق می‌افتد و از هیچ امکانی نباید چشم پوشی کرد. این طور نیست؟

چیزی که من را گیج کرده همین بازی غریب است. واقعیت این است که کیندل و یا نوک ابزارهایی هستند که فقط یک کار می‌کنند و البته آن یک یک کار را هم به خوبی انجام می‌دهد. اما تبلت‌ها ابزارهایی همه کاره هستند. فکر می‌کنید مردم با تبلت‌هایشان چه می‌کنند: بازی. بله بازی بیشترین کاربرد تبلت‌هاست. می‌دانید مطالعه کتاب چندمین اولویت آنهایی است که تبلت دارند است: هفتمین. این نمودار را ببیند:

کاربران تبلتها چه استفاده ای از انها میکنند؟

حالا با این حساب آیا حق بدهیم که آنهایی که کتابخوان می‌خرند احتمالا می‌دانند که چه چیزی برای چه کاری خریده‌اند؟ اما آنهایی که به دنبال خرید تبلت رفته‌اند به دنبال انجام چندین کار با هم هستند و اصولا رمز موفقیت در تمرکز است. حالا سوال‌هایی که در ذهنم وول می‌خورند این‌ها هستند که تبلت‌ها برای کمپانی‌هایی مانند اپل تمرکز محسوب می‌شوند یا برای کاربران این محصولات؟

نکند تبلت‌ها همان برق مستقیم باشند و جابز هم ادیسون امروز؟ در زمان ادیسون آنهایی که ضرر کردند مردمی بودند که دنبال حرف‌های این و آن دویده بودند. ما کجای کار هستیم؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در یادداشت‌

توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

3 دیدگاه

  1. به نکته کاملاً درستی اشاره کردید. البته؛ علم خالص، تجارت خالص، سیاست خالص و … هرکدام به تنهایی به درد نمی‌خورند چون بالاخره هر کسی که یکی از این موارد را داشته باشد افرادی دیگر که در موارد دیگر خبره هستند کار او را تحت تاثیر شدیدی قرار می‌دهند. مثل اختراع دینامیت، کشف انرژی هسته‌ای و … .

    فکر می‌کنم کسانی موفق بودند که از همه جوانب، به نحو احسنت استفاده کردند تا مو لای درز کارشان نرود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *