حرف کی جذابتره!

یک بحثی در ارتباطات هست به نام اعتبار منبع. این اعتبار منبع می‌گوید که ما نگاه می‌کنیم که چه کسی چه حرفی را می‌زند. مثلا اگر شما جمله‌ای مانند حتما کمربند ایمنی ببندید را از من بشنوید خیلی کمتر بر روی شما تاثیر می‌گذارد تا زمانی که محمدرضا گلزار این را بگوید. این اعتبار منبع منطق ساده‌ای دارد، در عین حال پیچیده. یعنی سهل ممتنع است. ممکن است آدم معروفی چیزی را بگوید و اکثریت عکس آن عمل کنند. این که اعتبار از کجا می‌آید و یک منبع چگونه معتبر می‌شود هم خود بحثی است پیچیده. حالا به این منطق ساده اگر کمی چاشنی اضافه کنیم ماجرا ابعاد دیگری هم می‌یابد. فیلم مستندی دیدم که دختری به دو صورت آرایش کرده بود؛ یک بار جذاب و اغوا کننده بار دیگر معمولی. این دو دختر (در واقع یک دختر) از مردم درخواست‌هایی را مطرح می‌کردند. این مستند در انگلیس ساخته شده و جالب است که در این مستند پاسخ مردم را با پوند اندازه گرفتند. دختر معمولی ۳.۲۰ پوند و دختر اغواکننده ۲۳.۷۰ پوند از مردم درخواست موفقیت آمیز داشتند. یعنی کارهایی را خواستند که مردم رایگان برایشان انجام دادند. این البته خارج از بحث اعتبار منبع آن جوری که در دانشگاه‌ها صحبت می‌کنند است. اما فقط خواستم نشان دهم که ماجرا ظاهری ساده دارد با مغزی گنگ و مبهم.

جدولی در دنیای اقتصاد دیروز دیده بودم که برایم جالب بود. این جدول درصد اعتماد به منبع را در دو کشور انگلیس و ترکیه با هم مقایسه کرده بود و از صفر تا صد نمره داده بود. من این جدول را در این نمودار خلاصه کردم:

من در صحت این اعداد خیلی مطمئن نیستم اما به نظر جالب می‌آید. این شکل با ما حرف می‌زند. اگر انگلیس را به عنوان یک کشور توسعه‌یافته و ترکیه را به عنوان یک کشور در حال توسعه در نظر بگیریم، چند تا از این حرف‌ها این است که:

۱. همه جا همسر مطمئن‌ترین منبع است.

۲. در کشورهای توسعه‌یافته هر چه نسبت فامیلی و یا ارتباط پیوسته کمتر می‌شود از اعتبار منبع هم کاسته می‌شود.

۳. در ادامه قبلی تبلیغات کمترین تاثیر را در کشورهای توسعه یافته دارد. بنابراین آخرین منبعی که مردم به آن استناد می‌کنند تبلیغات است.

۴. در مقایسه بین ترکیه و انگلیس اعتماد به نزدیکان در ترکیه کمتر است. این موضوع را با ضرب‌المثلی بیشتر می‌توان توضیح داد: آدم هر چی می‌خوره از این دوست و آشنا می‌خوره!

۵. به طرز جالبی فروشنده، دوست، اخبار تلویزیون و تبلیغات اعتبار بیشتری در ترکیه نسبت به انگلیس دارند.

۶. تبلیغات در ترکیه تقریبا ۴ برابر انگلیس با اعتماد مردم مواجه می‌شود. آیا مردم در کشورهای در حال توسعه بیشتر اسیر تبلیغات می‌شوند؟

۷. در مقایسه دو تا نمودار رفتار خطی انگلیسی‌ها را می‌بینیم. اما در مقابل در ترکیه رفتار غیرخطی و تابعی از عوامل متعد مشاهده می‌شود.

۸. دوستی در کشوری مانند ترکیه معنادارتر از کشوری مانند انگلیس است و هنوز رفاقت‌ها در این کشور بی‌معنا نشده است.

توضیح ضروری: هم داده‌ها، هم استنتاج‌های من نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد.

5 دیدگاه برای “حرف کی جذابتره!”

  1. از نمودار اشتباهی برای نشان دادن داده ها استفاده کردید. باید از نموار ستونی مقایسه ای استفاده می کردید (دادههای همسر دوکشور کنار هم، داده های دوستان کنار هم و…..).

    نتیجه گیری بند ۷ هم به دلیل گمراه شدن توسط نوع نمودار گرفته شده و اشتباه است. دوست، همسر، تبلیغات از یک نوع نیستند و خطی یا غیر خطی بودن نمودار معنایی ندارد.

  2. درود
    متوجه نشدم نمودار چرا اشتباه است. البته با ستونی کردن آن هم فرقی ایجاد نمی‌شود. نتیجه‌گیری بر این مبنا است که بر روی محور افقی هر چه به سمت راست می‌رویم از صمیمت کاسته می‌شود. همسر درجه صمیمیت بالاتری نسبت به خویشاوند دارد و خویشاوند نسبت به همکار. در نتیجه تبلیغات صمیمیت کمتری دارد. طبیعی است که هر چه صمیمت یک منبع کمتر می‌شود احتمال این که اعتبارش هم کمتر شود بیشتر است. اتفاقی که در انگلیس افتاده. البته داده‌ها داده‌های دقیقی نیست. مثلا دوست در جای صحیحی قرار ندارد. اما مهم‌ترین نکته مورد ۷ در تبلیغات دیده می‌شود. در انگلیس به طور طبیعی تبلیغات اعتماد کمتری را برمی‌انگیزد اما در ترکیه مردم بسیار بیشتر به تبلیغات اعتماد دارند. این رفتار غیر خطی کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ترکیه را نشان می‌دهد. حالا چرا باید بررسی کرد.
    البته خودم هم در انتهای متن گفته بودم که داده‌ها و استنتاج‌ها دقیق نیست. اما به نظرم ایراد مورد ۷ آنی نیست که گفتید. اگر گفتید چه ایرادی دارد؟ الان که فکر کردم متوجه شدم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *