نگاهی به ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک و درس‌هایی که این همایش داشت

امروز ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار شد. آن چه که در ادامه آمده نگاه من است به این همایش و آن چه گذشت.

————————————————————————————————

معتقدم برخی از همایش‌ها یک کلاس درس فشرده هستند. این همایش یکی از آن همایش‌هاست. بی سر و صدا در طول این سال‌ها نفس کشیده و هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شود.

————————————————————————————————

سال گذشته و در دوره پنجم همایش ماهنامه مدیریت ارتباطات متولد شد. اکنون یک سال گذشته و نشریه بهتر از همیشه. فقط تا همین جا این درسی است برای مایی که همه چیز را mp3 می‌‌خواهیم و البته بدون پشتکار و زحمت. این همایش هیچ چیز نداشته باشد لااقل همین را دارد که برای موفقیت باید پایدار بر سر اهداف ماند.

————————————————————————————————

یکی از اسپانسرهای ششمین همایش چارگون بود. من از چارگون فقط چیزهایی شنیده‌ام. در هر حال همین که این همایش بین شرکت‌های خصوصی خوش‌نام نرم‌افزاری ایران اسپانسری برای خودش پیدا کرده نکته مثبتی است. شاید زمان آن رسیده باشد که فضای کسب و کار خصوصی خلاقیت و بازی را دست بگیرد. شاید زمان آن رسیده که تکانی به برخی بخش‌های تنبل داده شود.

————————————————————————————————

شاید باید زودتر می‌گفتم. برخورد خوب کارگزاران همایش و خود آقای تقی‌پور را هم نباید نایده گرفت. به نظرم خوش‌برخوردی مسئولین همایش شایسته تقدیر است. برون سپاری امور رسانه‌ای همایش هم جالب بود.

————————————————————————————————

من مخلص خانم علومی هم هستم. اما مجری نفطه ضعف همایش بود. در دوره‌ای که روابط عمومی را مانند کانون‌های شعر و ادب می‌بینند شاید یک مجری صریح‌تر و روان‌تر بیشتر به ماجرا کمک می‌کرد.کسی که واضح و صریح صحبت کند بیشتر به درد چنین همایشی می‌خورد. البته بنده منکر توانایی‌های خانم علومی نیستم. اما گمان می‌کنم صریح صحبت کردن در چنین جایی مهم‌تر از شیوا صحبت کردن باشد.

————————————————————————————————

شاید یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که باید از این همایش بگیرم سر وقت بودن بود. این که به مردم و قولی که داده‌ایم پایبند باشیم. برای تدوین استراتژی یکی از بنگاه‌های رسانه‌ای ایران بر مبنای مفهوم دسترس‌پذیری مفهومی تعریف کرده‌ایم به نام قابلیت اطمینان عرضه. این مفهوم می‌گوید که نشریه ما در بازه زمانی که باید منتشر شود چگونه منتشر می‌شود. یعنی اگر هفته‌نامه هستیم آبا در یک روز مشخص روی دکه هستیم؟ اگر روزنامه هستیم آیا در ساعت مشخصی روی دکه هستیم. بماند. زیاد حاشیه رفتم. این همایش سر ساعت بود و این باعث شده بود که من خوشحال باشم که به مخاطب احترام می‌گذارند. اما یک گله از خبرگان روابط عمومی که باید سر ساعت باشند اما وقتی همایش سر ساعت مقرر شروع شد هنوز یک سوم سالن خالی بود.

————————————————————————————————

تقی‌پور دبیر همایش کوتاه و سریع صحبت کرد و البته واضح.

آقای دینان مثل همیشه گرم و خوش صحبت بودند.

از پیام ریچارد لینینگ رئیس انجمن بین‌المللی روابط عمومی طنز در صحبت‌های رسمی را آموختم. شروع پیام او این جمله است: در دنیا در مورد دو چیز شک وجود ندارد: مرگ و مالیات‌ها. برای کارشناسان روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی الکترونیک. شاید مهم‌ترین بخش این نوشته تاکید بر اخلاق و شفافیت بود. دو چیزی که به آنها نیازمندیم. هر روز و هر روز.

————————————————————————————————

از پیام یحیی کمالی‌پور از آمریکا؛ روابط عمومی‌ها باید آموزش حرفه‌ای مستمر را در برنامه کاری خود بگنجانند.

————————————————————————————————

بیانیه کمیته علمی همایش و دکتر سلطانی‌فر: مقاله‌های ارسال شده به همایش از نظر کیفیت افزایش یافته است. مقاله من هم جزو همین مقاله‌ها بوده و خوشحالم. با این که مقاله من برگزیده نشد اما به آقای تقی‌پور هم گفتم که از بودن در این رقابت خوشحالم. این موضوع باعث می‌شود که تلاشم را بیشتر کنم.

————————————————————————————————

آقای کرم پور و ذینفعان روابط عمومی الکترونیک

۵.۳ میلیارد موبایل دست مردم هست. کاربران اینترنت حدود ۲ میلیاردند. ۳.۸ میلیارد درکشورهای در حال توسعه دنیا.

در هر ثانیه نزدیک ۲۰۰ هزار پیامک در سال ۲۰۱۰ رد و بدل شده است.  از ITU آمارهایی مبنی بر رشد استفاده از فناوری ارتباطی گفته شد. شاید مهم‌ترین این شاخص‌ها روند جهانی به سمت خصوصی شدن در خدمات دهندگان ICT در دنیاست.

ذینفعان روابط عمومی الکترونیک از نظر دکتر چهار دسته هستند با یک دسته مرکزی؛

دسته اول: مردم؛ حکومت؛ نهادها؛ بنگاه‌ها؛ اصناف؛ توسعه – رشد

دسته دوم: مذهب؛ اخلاق؛ ارزش‌ها؛ فرهنگ؛ تمدن؛ قانون

دسته سوم: آموزش – تربیت؛ عقل – دانایی؛ علم؛ فلسفه؛ روحیه جهادی؛ روحیه حماسی؛  نهضت آفرینی

دسته چهارم: هنر – هنرمند مسئول؛ ادبیات؛ ترمینولوژی؛ زبان؛ ابزار کار

دسته مرکزی: روابط عمومی الکترونیک؛ خبر؛ پیام؛ افکار عمومی؛ عدالت؛ حقوق

به نظرم این موضوع ذینفعان روابط عمومی الکترونیک موضوع بسیار بسیار مهمی است. شاید این مدل کامل نباشد اما نوع نگاه دکتر کرم‌پر جالب توجه است. به نظرم این مهم است که روابط عمومی بداند برای چه کسی یا چه چیزی چه خدمی می‌دهد. این مدل در زمینه شاخص‌های اندازه‌گیری کمی مبهم است و جای کار دارد.

البته ما باید بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم تلاش و زحمت فراوان خودمان را در ظرف زمانی خودش بیان کنیم و این هم موضوع مهمی است.

————————————————————————————————

دکتر بشیر و روابط عمومی الکترونیک: تعامل کلام و تصویر در بازنمایی شیوه‌های نقادی؛ شفاف سازی و پاسخگویی: برای ایجاد معنای مطلوب سه عامل را باید داشته باشیم: گزینش مناسب واژه‌ها؛ ترکیب‌بندی مناسب جمله‌ها؛ استفاده از نشانه‌های مناسب.

همچنین برای ارتباطات موثر خواستن؛ بایستن؛ دانستن؛ توانستن؛ باور داشتن لازم است.

عناصر موثر در تخریب شفافیت: ابهام سازی؛ مبالغه گویی؛ تحریف سازی؛ دروغ گویی.

اهداف تعامل کلام و تصویر در روابط عمومی الکترونیک: همسویی؛ همگرایی؛ همدلی؛ همفکری.

————————————————————————————————

اما ارائه خوشمزه دکتر حسین امامی و روابط عمومی با طعم وب ۲.۰.

این نوشته ادامه دارد….

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *