ادامه نگاه من به ششمین کنفرانس روابط عمومی الکترونیک

حسین امامی و روابط عمومی با طعم وب ۲.۰.

وب ۲.۰ چه چیزهایی را با خود آورده است: مشارکت برای تولید محتوی؛ به اشتراک گذاری فایل‌ها؛ تعاملی‌تر و کاربر‌پسند‌تر بودن؛ استانداردها.

ببینیم مخاطب برای انجام چه کاری به سایت مراجعه می‌کند و بعد بر مبنای آن ببینیم چه اطلاعاتی باید در صفحه اول گذاشت.

برای ایجاد جذابیت در این این فضا چه می‌توان کرد: استفاده از یبلبوردها (البته از نوع الکترونیک)؛ حذف منوهای صفحه اول؛ بهینه‌سازی برای موتورهای جست و جو؛ بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی؛ ارایه سرویس‌های پرسش و پاسخ ۲؛ استفاده از چند رسانه‌ای‌ها.

روابط عمومی ۲ همان وب ۲ نیست. این را برایان سولیس گفته. مردم در حین صحبت امامی آرام‌تر از چند صحبت قبلی بودند.

این ارائه از نظر محتوی و شکل ارائه چند نکته ظریف در خود داشت:

۱. سخنران انبوه اطلاعات نظری را روانه مخاطب نکرد.

۲. سخنران مطالب سطح پائین به خورد مخاطب نداد.

۳. سخنران به شکل داستانی مطالبش را گفت.

۴. فایل ارائه سخنران ابزار کمکی او بود و مانند بساری مصداق این جمله نبود: زمانی که پاورپوینت ارائه را می‌کشد.

۵. محتوی برای ظرف زمانی ۱۵ دقیقه آماده شده بود.

——————————————————————————————

دکتر شکری خانقاه از برنامه‌ریزی استراتژیک روابط عمومی گفت. استراتژی را باید در شروع هر فعالیت ارتباطی طراحی کنیم. این موضوعی کاربردی و جذاب بود.

از این جا به بعد فرصتی دست داد و در کنار دوست گرامی جواد افتاده نشستم تا برای ارائه رفت بالا. جواد عزیز از روابط عمومی ویروسی گفت و این که در این نوع از روابط عمومی پیام باید:

راحت ارسال شود؛‌ جذاب و منحصر به فرد باشد؛ احساسات کلید هدابت پیام است. این یعنی از ۶ احساس اصلی به نحو مطلوبی در ارسال پیام باید استفاده کرد. یعنی پیام باید با تعجب همراه باشد؛ شادی بخش باشد تا تصویرسازی کند؛ عامل فرهنگ هم بسیار مهم است.

یک انتقادی که مطرح شد روی کلمه ویروس بود. اساتید معتقد بودند کلمه ویروس بار منفی دارد. در واقع این مفهوم از viral marketing  گرفته شده و ترجمه ویروس شاید خیلی هم اشتباه نباشد. به قول مولوی ما برون را ننگریم و قال را ما درون را بنگریم و حال را.

——————————————————————————————

فرید روایی یکی از بهترین ارائه‌های امروز بود. کاربردی؛ کوتاه و صریح. مهندس گفت که ما از دوره اطلاعات به دوره اپلیکیشن‌ها حرکت کرده‌ایم. ما اکنون وارد موج چهارم شده‌ایم. دوره سیلیکون؛ کامپیوتر شخصی و اینترنت را گذرانده‌ایم و اکنون وارد موج چهارم شده‌ایم.

اکنون انسان محور اینترنت است. زمانی محتوی حاکم فضای وب بود. اما این تغییر کرده است. وارد دوره‌ای شده‌ایم که اینترنت انسان را تشخیص می‌دهند. انسان‌هایی که در اطراف انسان‌های دیگر هستند برای ارتباط مهم‌تر هستند.

شاید یک اصطلاح  بسیار مهمی که از ایشان یاد گرفتم Context Aware Computing است. بعدا در این مورد خواهم نوشت. اما خلاصه این ارائه این بود که چی همان است که بود اما چگونه تغییر کرده است. اکنون تولید؛ توزیع؛ مصرف تغییر کرده‌اند.

——————————————————————————————

اما پانل راهبردهای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران دکتر ضیایی‌پرور. من کنار جواد افتاده نشسته بودم و مشغول صحبت در مورد ویروس بودم که دکتر برای همراهی افرادی از جمع را دعوت کرد و یکی از همین افراد من بودم. از قبل نمی‌دانستم و دکتر حسابی من را شگفت‌زده کرد. به نظرم دکتر ضیایی‌پرور در مدیریت برنامه‌های کارشناسی توانایی بالایی دارند. عالی جریان را به حرکت در می‌آورند و با شور و هیجانی که دارند سنگ را هم به صحبت کردن وا می‌دارند. من هم در مورد حس برتر و فناوری برتر حرف زدم. دوستانی که در همایش بودند لطفا اگر من را دیدند نظرشان را بگویند.

——————————————————————————————

روابط عمومی موثر و دکتر عاملی؛ تلاش برای رتبه‌بندی روابط عمومی‌های کشور بر مبنای شاخص‌های روابط عمومی موثر. به نظرم این خیلی مهم است که وقت گذاشته شود و بر مبنای مولفه‌های مطرح شده تعریف مفهومی و عملیاتی برای اندازه‌گیری عملکرد روابط عمومی‌ها طراحی شود. می‌توان از تجربه‌های مفیدی که تاکنون انجام شده است استفاده کرد. البته چیزی که دکتر عاملی مطرح کرد بیشتر به مولفه نزدیک است و طراحی شاخص با قابلیت اندازه‌گیری کاری سخت است و پیچیده. اما مولفه‌های مطرح شده توسط ایشان نقطه شروع خوبی است. چقدر خوب بود شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد روابط عمومی‌ها را داشتیم. به گونه‌ای که بسیار شفاف می‌توانستیم عملکرد یک روابط عمومی را اندازه بگیریم.

——————————————————————————————

دکتر زارعیان و روابط عمومی همراه. چرا تلفن همراه؟

سهولت: همه استفاده از آن را بلدند. فردی: هر تلفن همراه یک نفر. فوری: بی‌واسطه است.

رها از محدودیت زمان و مکان: ۷ در ۲۴.

روابط عمومی همراه حلقه وصل بازاریابی و روابط عمومی در سازمان است.

از تلفن همراه به دو صورت می‌توان استفاده کرد: بدون استفاده از اینترنت؛ استفاده از اینترنت.

——————————————————————————————

دکتر زارعیان هم به عنوان استاد پیشکام روابط عمومی الکترونیک انتخاب شدند. در مورد دکتر داوود زارعیان مصاحبه او با رادیو ایران صدا را گوش کنید.

——————————————————————————————

دیدارها؛ این جور همایش‌ها یک خوبی که دارند این است که نمی‌توانی پیش‌بینی کنی که احتمال دارد چه کسی را ببینی. اگر از اساتیدی مثل دکتر ضیایی‌ پرور؛ دکتر شکرخواه؛ دکتر بشیر؛ دکتر سلطاتی‌فرِ؛ و اساتید دیگر بگذریم چند دیدار جالب داشتم. یکی امیر مهرانی بود. به همان خوبی نوشته‌هایش. دکتر امامی را هم دیدم و با هم گپ زدیم. با ایشان از طریق اینترنت آشنا شده بودم. از جواد افتاده خوش سخن و کوشا که بگذریم سرکار خانم میترا ساجدی از هم‌رشته‌ای‌های من در مدیریت رسانه هم بود. ایشان به اندازه من پرانرژی بودند و با شوق از مدیریت رسانه حرف می‌زدند.

——————————————————————————————

این همایش دو در مورد انگیزه در من ایجاد کرد:

۱. برای شروع وبلاگ داخلی سازمان فرصت را از دست ندهم.

۲. شاید یکی از مهم‌ترین تاثیرات این همایش بر من جدی گرفتن تلفن همراه در ارتباطات باشد. تلفن همراه بیش از این‌ها می‌ارزد.

منتشر شده توسط رضا قربانی

که یک روزنامه‌نگاری فناوری است. برای اطلاعات بیشتر صفحه درباره مدیر رسانه را ببینید.

به گفتگو بپیوندید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *